Topicul CAPITALISM ȘI COMUNISM
Valerius
:
CAPITALUL sau MUNCA ?
În Utopia, la instalarea unui guvern,
primul-ministru desemnat a spus (în replică la insistenţa unui antevorbitor de
a se menţine un echilibru între drepturile angajatului şi ale angajatorului,
între muncă şi capital): “Acestea sunt
teze marxiste, pe care le credeam apuse. Să fie clar, nu munca creează
valoare, ci capitalul“.
Cine poate să
mă lămurească în problema asta ?
Alt BV
Cred că cel ce munceşte şi are tăria să
agonisească este superior celei ce munceşte şi consumă tot ce a produs. Dacă a
agonisit ceva, strîngînd cureaua, şi învesteşte într-o afacere, devine şi mai
superior. Prin urmare de-acum este în stare să creeze valoare autentică dînd şi
celorlalţi un loc de muncă. Cred că la asta s-a referit prim-ministrul. Este, totuşi,
doar un punct de vedere politic. Dilema rămîne: ce înseamnă valoare autentică?
Valerius :
Mulţumesc
pentru buna intenţie, dar nu m-aţi ajutat, pentru că:
1) aţi răspuns
la o problemă pe care eu nu am pus-o : cine este mai superior (sic), cel ce
munceşte şi are tăria să agonisească sau cel ce munceşte şi consumă tot ce a
produs ?;
2) n-aţi
aplicat “briciul lui Ockham“, aţi introdus în discuţie, inutil, noi entităţi
(“valoare autentică“).
Aldinele (“cred“)
denotă bun-simţ, care mă încurajează să dialoghez cu dv.
Alt BV
Probabil
că n-am înţeles întrebarea. Dar, chiar dacă aş înţelege-o, un răspuns 100%
exact nici nu cred că se poate da. M-am mai gîndit şi răspunsul
prim-ministrului mi se pare unul politic. Dvs. ce răspuns v-aţi da? Nu vă ajut
cu asta dar poate că, înţelegînd explicaţia dvs., de care nu sunteţi mulţumit,
pentru că altfel n-aţi fi întrebat, mă lămuresc mai bine şi găsesc un răspuns.
Radu M
Răspunsul
primului ministru arată o mentalitate de vechil. Patronii nu ar face nimic fără
lucrători. (Luaţi-l pe unul din ei şi duceţi-l în cîmp cu capitalul lui, să
vedem cum se descurcă). Lucrătorul se descurcă şi fără capitalist. (cum face
ţaranul român în acelaşi cîmp) Dacă munca nu ar creea valoare, înseamnă că dacă
de mîine nu ar mai munci nimeni, nu s-ar schimba nimic. De fapt ar fi o
catastrofă mondială. Pe de altă parte, atunci cînd deţinatorii de capitaluri au
fost expropriaţi sau mai rău, nu a fost nici o nenorocire pentru societate.
Alt BV
Pînă la urmă se ajunge la modul
meu de a pune problema. Într-o primă etapă contează munca dar, mai tîrziu, fără
capital investit, nu se dezvoltă nimic.
Mina
Părerea mea: din contextul expus
eu înţeleg că angajatorul trebuie să aibe mai multe drepturi decît muncitorul,
nu neapărat că munca nu este valoroasă (ea este impetuos necesară şi fără ea
ne-am duce de rîpă), dar fără capital nu evoluăm, rămînem la lucrat pămîntul cu
sapa. Modul de exprimare cred că a fost puţin brutal, atîta tot.
Muncitorul
"nu munca creează valoare, ci capitalul"
Este o absurditate reprezentativă
pentru societatea actuală. Indiferent de natura ei, valoarea respectivă se
obţine numai prin muncă.
H
Doar artiştii creează valoarea în
mod direct prin muncă. În rest, munca creează valoarea doar în mod indirect
deoarece munca (în general) nu are drept scop creearea valoarii ci acumularea
capitalului. Scopul capitalului este tot acumularea capitalului.
Valerius :
1) Problema propusă este foarte
importantă (are, deja, o importanţă istorică), pentru că de felul cum este
soluţionată depinde recunoaşterea socială a rolului jucat de fiecare posesor de
factor de producţie (capital, forţă de muncă) precum şi repartiţia venitului
global realizat (ca formă de manifestare a valorii create).
2) Este necesar să punem ordine
în folosirea termenilor.
- Opoziţia capital-muncă,
prezentă în povestea pe care v-am relatat-o, ne sugerează că este vorba de
capital ca factor de producţie (nu de capitalul bănesc sau de cel care constă
în titluri de valoare, cum sunt acţiunile, obligaţiunile).
- În această ipostază, de factor
de producţie, capitalul, numit uneori şi mijloace de producţie, “formează bunurile de folosinţă îndelungată
ale unei economii, ele fiind produse cu scopul de a produce la rîndul lor alte
bunuri. În categoria mijloacelor de producţie intră utilajele, drumurile,
calculatoarele, camioanele, maşinile de spălat, clădirile etc.“ (Paul A.
Samuelson, William D. Nordhaus, Economie
politică, Teora, 2000, p. 27). Este vorba de acele mijloace de producţie
care participă la realizarea de bunuri destinate vînzării şi nu satisfacerii
nevoilor proprii.
- “Munca reprezintă timpul pe care omul îl alocă activităţilor productive
– lucrul într-o uzină constructoare de automobile, cultivarea pămîntului, munca
de predare în şcoli sau prepararea omletelor. Prin muncă se realizează mii de
sarcini şi activităţi, la toate nivelurile de calificare“ (Ibidem).
- Din context se înţelege, de
asemenea, că este vorba de valoarea economică.
3) Problema propusă se poate
exprima, mai clar, astfel: Care este factorul de producţie primordial,
determinant în crearea valorii economice, capitalul sau munca ?
4) Răspunsul specialiştilor este
lipsit de echivoc:
a) “Producţia nu este posibilă fără muncă“ (Michel Didier, Economia:
regulile jocului, Humanitas, 1994, p. 51). “Munca reprezintă un factor de producţie activ şi dinamizator. Ea
deţine în mod exclusiv capacitatea de a pune în funcţiune ceilalţi factori de
producţie şi de a determina transformarea lor în bunuri economice. Dacă munca
nu ar acţiona asupra lor, ceilalţi factori de producţie ar rămîne cu
desăvîrşire inerţi“ (Niţă Dobrotă, coord., Economia politică, Edit.
Economică, 1995, p. 125).
b) “În raport cu factorii primari
de producţie (natura şi munca) bunurile-capital sunt un factor derivat , dată
fiind provenienţa lor din procesele de producţie anterioare“ (Ibidem, p.
128).
5) În concluzie:
a) deşi, într-o anumită fază a
dezvoltării economiei, capitalul, ca factor de producţie, are şi el un rol
important în crearea valorii economice, el însuşi este rezultatul unui proces
de producţie (de muncă), iar munca este factorul primordial şi determinant în
raport cu ceilalţi factori de producţie (natura şi capitalul). Cînd afirmăm că
munca (= ansamblul capacităţilor de efort intelectual şi fizic) creează
capitalul nu ne gîndim numai la munca salariatului (angajatului) ci şi la munca
posesorului capitalului (patronului).
b) Afirmaţia prim-ministrului din
Utopia (“Să fie clar, nu munca
creează valoare, ci capitalul“), precum şi afirmaţia altor posesori de capital
cum că ei „dau de mîncare la n oameni“ au următoarele explicaţii:
- carenţe în cultura economică
fundamentală;
- faptul că în subconştientul
unor astfel de oameni există un sentiment de vinovăţie în legătură cu
provenienţa unei părţi din capitalul lor (obţinerea prin ne-munca lor);
- nedistingerea calităţii de
funcţionar public de aceea de om de afaceri şi de membru al unui partid politic
(în Utopia, prim-ministrul pomenit a
dovedit dispreţ faţă de posesorii forţei de muncă şi favorizare a posesorilor
de capital nu doar în plan teoretic, ci şi practic: prin modul de impozitare a
veniturilor; prin faptul că a părăsit masa negocierilor cu reprezentanţii
sindicali ai cadrelor didactice, vreo 400000 de oameni, pentru a primi cu
onoruri pe un magnat al petrolului, aflat în cercetare penală privind
provenienţa averii).
Moruţ Adrian-Bogdan
"«Munca reprezintă timpul pe care omul
îl alocă activităţilor productive»"
Nu sună bine. Nu cumva munca
reprezintă activităţile productive însele?
"munca (= ansamblul
capacităţilor de efort"
Asta sună şi mai rău. Munca e
factor real, nu virtual cum e o capacitate.
"Care este
factorul de producţie primordial, determinant în crearea valorii economice,
capitalul sau munca?"
Iar asta seamănă puţin cu
problema oului şi găinii. Cînd numai A şi B implică C, C nu se poate obţine
dacă lipseşte vreuna dintre premise. În acest sens, premisele au importanţă
perfect egală. Îmi continuu ideea răspunzînd la această afirmaţie:
"bunurile-capital sunt un factor derivat , dată fiind provenienţa lor din
procesele de producţie anterioare". Sunt, dar şi în procesele de producţie
anterioare s-a folosit capital. Niciun bun-rezultat(valoare) nu s-a obţinut
niciodată "din aer subţire", cum zic englezii, adică din nimic, prin
muncă pură. Şi pentru topoare din silex aveai nevoie de o creangă de
copac(pentru coadă) şi două pietroaie(unul ca instrument de ascuţit, celălalt
ca materie primă pentru viitoarea lamă) drept capital.
Valerius :
Moruţ Adrian-Bogdan
(46219):
"«Munca
reprezintă timpul pe care omul îl alocă activităţilor productive»"
Nu sună bine. Nu cumva munca
reprezintă activităţile productive însele?
Valerius :
Nu trebuie să “sune bine“, căci
nu este muzică, nici poezie. Trebuie să fie o idee corectă din punctul de
vedere al ştiinţei economice. Şi Paul Samuelson a scris o astfel de idee, care
se referă şi la activităţi, doar că cititorul trebuie să fie interesat şi să
aibă răbdare pentru a citi textul.
Moruţ Adrian-Bogdan
"munca (=
ansamblul capacităţilor de efort").
Asta sună şi mai rău. Munca e
factor real, nu virtual cum e o capacitate.
Valerius :
Nu sună deloc rău. Vă spun eu
ceva care sună rău: dacă o capacitate este doar virtuală, nu reală, cum
decretaţi, atunci capacitatea de gîndire a unor oameni este doar virtuală, nu
reală !
Moruţ Adrian-Bogdan
"Care este factorul de producţie primordial, determinant în
crearea valorii economice, capitalul sau munca?"Iar asta seamănă puţin cu
problema oului şi găinii.
Valerius :
Nu seamănă, d-le, decît în mintea
unor oameni care se grăbesc să tragă concluzii. Vă trimit, la Chat , nişte gînduri aşezate,
poate vă ajută să înţelegeţi cum este cu “problema oului şi a găinei“.
Moruţ Adrian-Bogdan
Îmi continuu ideea răspunzînd la
această afirmaţie: "bunurile-capital sunt un factor derivat , dată fiind
provenienţa lor din procesele de producţie anterioare". Sunt, dar şi în
procesele de producţie anterioare s-a folosit capital. Niciun
bun-rezultat(valoare) nu s-a obţinut niciodată "din aer subţire", cum
zic englezii, adică din nimic, prin muncă pură. Şi pentru topoare din silex
aveai nevoie de o creangă de copac(pentru coadă) şi două pietroaie(unul ca
instrument de ascuţit, celălalt ca materie primă pentru viitoarea lamă) drept
capital.
Valerius :
- Nimeni n-a afirmat că vreo valoare economică se poate obţine
“prin muncă pură“. Dimpotrivă, am afirmat că “într-o anumită fază a dezvoltării
economiei, capitalul, ca factor de producţie, are şi el un rol important în
crearea valorii economice“.
- Dar, în ultimă analiză, factorul muncă este primordial,
determinant în raport cu factorul capital. Orice capital, ca factor de
producţie, este produsul muncii, dar munca nu este produsul capitalului. Munca
este un factor de producţie rezultat dintr-un proces natural şi social (naştere
plus instrucţie şi educaţie), dar nu ne naştem cu topoare de silex, crengi de
copac, pietroaie. Crengile de copac, pietroaiele nu sunt capital, ci elementele
unui al treilea factor de producţie, natura, la care nu m-am referit. Ele devin
capital numai după ce suferă acţiunea muncii omului.
- Obiecţiile dv. nu se justifică din punct de vedere logic.
Există un principiu logic, principiul identităţii, care cere ca într-un anumit
discurs să folosim termenii cu acelaşi înţeles. Din textul meu nr. 46204 se
poate constata cu ce înţelesuri folosesc termenii de “capital“, “muncă“ etc.
Din definiţiile respective rezultă clar că factorul primordial, determinant,
care-i activează pe ceilalţi factori de producţie este munca. Folosirea acestor
termeni cu alte înţelesuri duce la un dialog al surzilor, de care nu eu sunt
cel vinovat.
- Cred că ar fi bine să reflectaţi asupra următoarelor idei:
1) Nu poţi face dialog autentic
nici cu Omul-Ecou (care pendulează permanent-afirmator din cap), nici cu
Gică-Contra (bolnav de opozită).
2) “Cuvîntul nerostit este stăpînit
de noi, cuvîntul rostit ne stăpîneşte el pe noi“.
Moruţ Adrian-Bogdan :
"Nu trebuie să “sune bine“, căci nu
este muzică, nici poezie. Trebuie să fie o idee corectă din punctul de vedere
al ştiinţei economice."
Poate nu m-am exprimat foarte
tehnic, dar asta voiam să se înţeleagă: că enunţul îmi pare o definiţie
incorectă a muncii. Genul proxim pentru "muncă" trebuie să fie
"activitate" sau "ansamblu de activităţi", nu
"timp".
"dacă o
capacitate este doar virtuală, nu reală, cum decretaţi, atunci capacitatea de
gîndire a unor oameni este doar virtuală, nu reală !"
Exact, dar numai pînă în momentul
în care aceştia chiar încep să gîndească. Atunci, realul înlocuieşte virtualul.
"CAPACITATE, capacităţi, s.f. [...] 4. Posibilitatea de a lucra
într-un domeniu, de a realiza ceva." (DEX '98)
"POSIBILITATE, (2) posibilităţi, s.f. 1. Faptul de a fi posibil;
ceea ce poate deveni în viitor o realitate." (DEX '98)
Dacă poate deveni în viitor,
înseamnă că nu este încă.
"VIRTUAL, -Ă, virtuali, -e, adj. Care există numai ca
posibilitate, fără a se produce (încă) în fapt;" (DEX '98)
Nu cred că am greşit aici. Munca
este o activitate reală, numim muncă numai activitatea care are loc, nu şi pe
cea care numai ar putea avea loc. Orice pierde-vară are capacitatea de a desfăşura
activităţi productive, dar pentru asta nu spunem că munceşte cînd îl vedem clar
că stă.
Revin la o idee de mai sus:
"...din punctul de vedere al ştiinţei economice"
Nu consider economia o ştiinţă.
Contactele de pînă acum cu ea mi-au arătat o disciplină nedisciplinată, care
foloseşte echivoc cuvintele limbii şi dă unor sinonime sensuri cu totul
diferite (unele de altele), după bunul plac. Aceste definiţii pentru muncă,
scrise de parcă n-ar exista semantică pe lumea asta, sunt noi exemple pentru
mine ale lipsei de rigoare ştiinţifică la economişti. Nu spun că nu există nici
măcar o singură teorie economică formulată şi testată realmente ştiinţific, dar
cînd vorbim despre "economie" în întregime, eu nu pot să-i spun
"ştiinţă".
"Orice capital,
ca factor de producţie, este produsul muncii"
Aici iar nu sunt de acord.
Copacul din pădure nu este neapărat produsul muncii. Nici bolovanul scos din
rîu. Acum mă veţi trimite la enunţul de mai jos: "Crengile de copac,
pietroaiele nu sunt capital, ci elementele unui al treilea factor de producţie,
natura, la care nu m-am referit. Ele devin capital numai după ce suferă
acţiunea muncii omului.". Văd în asta o nouă deosebire introdusă de
economişti acolo unde n-ar trebui să existe niciuna. Copacul(din natură) şi ţeava
din oţel(din capital, din ceea ce cred că sunteţi de acord că trebuie numit
capital) sunt la fel de inerte în absenţa muncii şi la fel de utile pentru
obţinerea a ceva nou atunci cînd munca acţionează asupra lor. Nu văd niciun
motiv pentru care ţeava are "dreptul" la numele de
"capital" cînd stă pur şi simplu în depozit, dar copacul nu-l are
cînd stă în pădure. Ori amîndouă devin capital sub acţiunea muncii şi nu se pot
numi astfel în lipsa ei, ori amîndouă se numesc capital chiar şi cînd zac
nefolosite. Nu pot să văd nicio deosebire economică esenţială între copac şi
ţeavă - ambele pot fi prelucrate pentru obţinerea unor lucruri utile, iar asta
nu se schimbă în funcţie de originile lor (naturale versus antropice).
"Din textul meu
nr. 46204 se poate constata cu ce înţelesuri folosesc termenii de “capital“,
“muncă“ etc."
Dacă pe partea de capital
lucrurile erau clare (discuţia deschisă de mine acum fiind oarecum paralelă cu
cea care avea loc aici, pentru că eu contest însăşi definiţia dată de
economişti pentru lipsa ei de logică), pentru termenul "muncă" tocmai
că nu era clar cu ce înţeles îl folosiţi şi de asta m-am şi legat. Aţi dat trei
definiţii în care munca intră în trei genuri proxime diferite: "munca este
timp", "munca este factor de producţie", "munca este
ansamblu de capacităţi". Eu numesc asta confuzie, nu ştiinţă.
Valerius
:
SINTETIZAREA IDEILOR EXPRIMATE CU PRIVIRE LA SUBIECTUL 46160 (I)
Justificare
- Am propus
pentru dezbatere subiectul Capitalul sau munca ? De ce ? Consider că esenţa
schimbărilor inaugurate în decembrie 1989 o constituie transformările din
domeniul formei de proprietate asupra bunurilor de producţie: de la o economie
în care aceste bunuri se aflau aproape exclusiv în proprietate publică se trece
la o economie în care ele se află aproape exclusiv în proprietate privată.
Schimbările politice au, în raport cu această esenţă economică, doar o valoare
instrumentală. Transformările din domeniul formei de proprietate au avut drept
consecinţe transformări în domeniul social. Din perspectiva unei anumite
relaţii economice putem distinge două categorii sociale: categoria socială a
posesorilor de forţă de muncă şi aceea a posesorilor de capital . Fireşte, dacă
vom diversifica perspectivele, vom constata că distincţia dintre aceste două categorii
este relativă: un capitalist poate fi, simultan, şi forţă de muncă, dacă
lucrează efectiv în firma sa (de exemplu ca manager), iar un lucrător poate fi
şi capitalist, dacă, de exemplu, deţine acţiuni într-o S.A. Totuşi, din
perspectiva unei singure relaţii economice, patron – salariat, distincţia
menţionată este reală. A susţine că această distincţie nu există (împreună cu
implicaţiile ei în polarizarea societăţii după criteriul averii) este un fel de
aşa-zisă “politică a struţului“. Pornind de la replica unui om politic, am
propus o dezbatere asupra rolului capitalului şi al muncii în crearea valorii
economice. Speranţa mea a fost că putem să ne cenzurăm pornirile afective
(determinate de interesele, opţiunile noastre politice, ideologice, care sunt diverse
şi reale) şi să ne confruntăm ideile.
- Subiectul
propus de mine a provocat comentarii. Consider că este necesară o sintetizare
şi cred că este de datoria mea să încerc s-o fac, pe cît îmi stă în putinţă de
obiectiv.
SINTETIZAREA IDEILOR EXPRIMATE CU PRIVIRE LA SUBIECTUL 46160 (II)
Ideile principale exprimate cu privire la subiectul 46160
1). Replica prim-ministrului,
“ Să fie clar, nu munca creează valoare, ci capitalul“, sugerează, pe de o
parte, că există o disjuncţie exclusivă, “Sau munca sau capitalul creează
valoarea“, pe de altă parte arată care este componenta disjuncţiei pe care o
consideră adevărată: capitalul creează valoarea.
2). Pentru a evita un dialog
al surzilor:
2.1. am propus să convenim că,
fiind în discuţie o problemă din sfera economiei, valoarea despre care este
vorba este valoarea economică (nu estetică, religioasă, morală etc.);
2.2. am propus exprimarea
problemei într-un mod care mi s-a părut mai clar : “Care este factorul de
producţie primordial, determinant în crearea valorii economice, capitalul sau
munca ?“. Acum conştientizez că, fiind preocupat de propriile mele
raţionamente, n-am exprimat fidel problema care îl frigea pe politician,
exprimare care ar fi trebuit să fie: “Cine creează valoarea (economică), munca
sau capitalul ?“. Aceasta ar fi trebuit să constituie o primă etapă a analizei
noastre, pe care eu doar am atins-o. Din fericire, au existat comentarii care
au avut în vedere problema în această formulare, găsindu-i soluţia;
2.3. am propus definiţii ale
termenilor principali, “capital“, “muncă“, în formulările unor specialişti
prestigioşi :
- capitalul (ca factor de
producţie), numit uneori şi mijloace de producţie, “formează bunurile de
folosinţă îndelungată ale unei economii, ele fiind produse cu scopul de a
produce la rîndul lor alte bunuri. În categoria mijloacelor de producţie intră
utilajele, drumurile, calculatoarele, camioanele, maşinile de spălat, clădirile
etc.“;
- “Munca reprezintă timpul
pe care omul îl alocă activităţilor productive – lucrul într-o uzină
constructoare de automobile, cultivarea pămîntului, munca de predare în şcoli
sau prepararea omletelor. Prin muncă se realizează mii de sarcini şi
activităţi, la toate nivelurile de calificare“.
3). Problema, în forma în care
a gîndit-o primul ministru (“Cine creează valoarea (economică), munca sau
capitalul ?“) a prilejuit următoarele abordări:
3.1. Unii au preluat modul de
gîndire al premierului, sub forma disjuncţiei exclusive, situîndu-se de partea
sa ori împotriva sa:
- Satală Remus George
(46392): “CAPITALUL CREAZĂ VALORI ŞI NU MUNCA!“.
- Muncitorul
(46187) : “valoarea respectivă se obţine numai prin muncă“.
3.2. Alţii au conştientizat că
punerea problemei sub forma unei disjuncţii exclusive (“Cine creează valoarea
(economică), munca sau capitalul ?“) este greşită, fiind în discordanţă cu
realitatea economică, deoarece ambii factori de producţie au rol în crearea
valorii economice:
- această constatare este
implicată în ideea mea : “într-o anumită fază a dezvoltării economiei,
capitalul, ca factor de producţie, are şi el un rol important în crearea
valorii economice“ (46204);
- Dan M.
(46266): “Este clar că acel prim-ministru a greşit copilăreşte admiţînd o
asemenea simplificare (…)“.
- O.D.
(46165) : “Valoarea este rezultatul tuturor factorilor de producţie, inclusiv
munca (acolo unde există)“.
- Mina
(46181): “munca (…) este impetuos necesară şi fără ea ne-am duce de rîpă, dar
fără capital nu evoluăm, rămînem la lucrat pămîntul cu sapa“ (dar să ştiţi că
şi sapa este… capital fix, dacă este folosită în producerea unor bunuri
destinate vînzării !).
SINTETIZAREA IDEILOR EXPRIMATE CU PRIVIRE LA SUBIECTUL 46160 (III)
4). Am propus o altă formulare
a problemei, căci am conştientizat că în formularea dată de primul ministru
problema este rău pusă:“Care este factorul de producţie primordial, determinant
în crearea valorii economice, capitalul sau munca ?“.
5). În această nouă formulare,
problema a prilejuit următoarele abordări:
5.1. soluţia propusă de mine
a fost următoarea: “(capitalul) însuşi este rezultatul unui proces de producţie
(de muncă), iar munca este factorul primordial şi determinant în raport cu
ceilalţi factori de producţie (natura şi capitalul)“ (46204). Aici s-a
strecurat o eroare: fiind preocupat de a afirma caracterul determinant (activ,
însufleţitor) al muncii faţă de capital şi natură am afirmat primordialitatea
şi faţă de natură, dar primordialitatea este adevărată numai faţă de capital
(natura este, ca şi munca, un factor originar, care preexistă în raport cu
activitatea economică). În 46270 am exprimat ideea fără greşeala anterioară :
“în ultimă analiză, factorul muncă este primordial, determinant în raport cu
factorul capital. Orice capital, ca factor de producţie, este produsul muncii,
dar munca nu este produsul capitalului“. Cineva ar putea să mă acuze că am
uitat ceea ce trebuia să demonstrez: că munca este factorul primordial în
crearea (producerea) valorii economice. Este adevărat, această concluzie nu
apare în mod explicit, căci replicile interlocutorului (Moruţ Adrian-Bogdan)
m-au constrîns să merg pe alt traseu. Dar, implicit, concluzia apare în ideile
mele: am afirmat că atît capitalul cît şi munca au rol în producerea valorilor
economice; dar dintre aceşti doi factori (munca şi capitalul), primordială este
munca, deoarece ea produce şi capitalul. Capitalul însuşi este o valoare
economică produsă printr-o activitate economică.
SINTETIZAREA IDEILOR EXPRIMATE CU PRIVIRE LA SUBIECTUL 46160 (IV)
5.2. Soluţia propusă de mine a
fost atacată de unii interlocutori :
- D-l Moruţ Adrian-Bogdan
(46219 )a afirmat că problema raportului dintre muncă şi capital “seamănă puţin
cu problema oului şi găinii“ (cine a fost mai întîi, oul sau găina ?). Dar
n-are dreptate, căci în cazul raportului dintre muncă şi capital,
primordialitatea, rolul determinant al muncii faţă de capital reiese din însăşi
definiţia capitalului : “În raport cu factorii primari de producţie (natura şi
munca) bunurile-capital sunt un factor derivat , dată fiind provenienţa lor din
procesele de producţie anterioare“.
- D-l Dan M.
(46266) vrînd să dărîme tot edificiul teoretic construit de mine, îmi aduce tot
felul de acuzaţii:
a) “Porniţi astfel din start cu o eroare logică, producînd un reducţionism
brutal al complexităţii fenomenului economic. Voit sau nevoit, prin această
simplificare falsificatoare neglijaţi elemente esenţiale în crearea valorii în
economia de piaţă, factori tangibili şi intangibili cum ar fi: variaţia
productivităţii, calitatea managementului, spiritul întreprinzătorului,
brandul, inovaţia ş.a“.
Deşi afirmă că eu sufăr de
polimathia diagnosticată de Heraclit, dumnealui îşi etalează cu prisosinţă
cunoştinţele. Pe mine m-a interesat să prezint minimum de informaţii pentru a
răspunde la întrebarea “care este, în ultimă analiză, factorul primordial în raport
cu valorile economice produse prin activitatea economică, munca sau capitalul
?“ şi nu să susţin un curs despre multitudinea factorilor care sunt implicaţi
în crearea valorii economice, cu atît mai puţin despre “complexitatea
fenomenului economic“, în general. Despre rolul antreprenorului în crearea
valorii am scris şi eu: “Cînd afirmăm că munca (= ansamblul capacităţilor de
efort intelectual şi fizic) creează capitalul nu ne gîndim numai la munca
salariatului (angajatului) ci şi la munca posesorului capitalului
(patronului)“. Dar e greu să ai răbdarea de a citi cu atenţie textul celui pe
care vrei să-l desfiinţezi cînd dorinţa interioară de a dovedi cît de deştept
eşti creează o presiune ca în cazanul cu aburi.
b) Altă acuzaţie: am ignorat
faptul că “În esenţă, valoarea economică,
deşi are o oarecare legătură directă atît cu munca cît şi cu capitalul (la fel
cum are şi cu brandul, cu inovaţia etc), este preponderent determinată de
cerere şi de ofertă, numai piaţa poate identifica adevăratele preţuri, recte
valoarea“.
Spun doar atît: ideea
preopinentului meu este un truism; am considerat că mă adresez unor oameni care
au o cultură suficientă în domeniu, astfel încît să nu fie nevoie să le predau
eu şi acest truism. Bineînţeles că piaţa confirmă sau infirmă valoarea unui
produs. Dacă un agent economic, avînd forţa de muncă şi capitalul necesar, ar
vrea să producă, de exemplu, costume de haine pentru fantome, piaţa ar conferi
sau nu valoare acestor produse.
c) Acuzaţia privind modul
greşit în care înţeleg eu valoarea este mai amplă şi, pentru a fi mai
convingătoare şi mai la modă, mă leagă şi de numele “proscrisului“ Marx şi de
al predecesorilor lui odioşi, Platon, Hegel şi toată gaşca: “Teoria
valorii-muncă a lui Marx, precum şi teoriile sale despre plus-valoare, ideile
acestea cum că ar exista ceva în spatele preţurilor, o valoare obiectivă sau
reală, sau adevărată, pentru care preţurile nu sunt decît o formă de
manifestare, sunt concepte de sorginte idealist-platoniciană, îmbogăţite mistic
via Hegel, gînduri frumoase, fascinante, dar fără nicio legătură cu realităţile
economice“. Cîtă erudiţie ! Mă cuprinde un sentiment de inferioritate şi de
invidie, pe mine, cel acuzat de erudiţie care nu-mi asigură şi cuminţenie.
Domnule, dacă pe dv. vă interesează cum înţeleg eu natura valorii vă recomand
să urmaţi linkul de mai jos, unde am spus cîteva cuvinte, într-un alt forum,
din care veţi constata că nu împărtăşesc concepţia strămoşului Platon despre
natura valorilor. Celorlalţi nu le recomand, căci, oricum, problema este
lăturalnică în raport cu subiectul discuţiei noastre.
SINTETIZAREA IDEILOR EXPRIMATE CU PRIVIRE LA SUBIECTUL 46160 (V)
6). În final, reafirm că
există argumente peremptorii privind primordialitatea muncii faţă de capital,
în procesul de producere a valorilor.
- Invoc, în primul rînd,
definiţiile pe care specialişti de marcă le dau acestor factori de producţie,
precum şi precizările : munca şi natura sunt factori originari, capitalul este
un factor derivat.
- În al doilea rînd, propun
analiza următorului exemplu. A existat, cîndva, munca în ipostaza omului
primitiv, care nu avea ca “arme şi unelte“ decît dinţii şi ghearele. Munca era
factor de producţie originar (care preexista în raport cu viitoarele activităţi
economice). Acest om, prin efort fizic şi intelectual, a ajuns să modifice
anumite elemente ale naturii şi să-şi confecţioneze primele elemente de capital
tehnic (unelte): cuţite din piatră cioplită, vîrfuri de săgeţi etc. Aceste
elemente de capital erau derivate în raport cu munca acelui om. Cu ajutorul
acestor bunuri de producţie confecţionate prin munca sa, el a început să
producă alte bunuri, destinate trocului: blănuri de la animale vînate etc.
Acestea au fost validate ca valori economice în cadrul schimburilor. Deci, în
raport cu aceste valori economice, munca a fost primordială, capitalul a fost
derivat din muncă.
7). Despre aşteptările
mele cu privire la dialogul din acest forum, despre opiniile mele cu privire la
interlocutorii mei intenţionez să scriu în secţiunile “Despre acest
forum/sait“, “Forumiştii despre forumişti“ şi “Chat“.
George Pruteanu :
Să-mi fie cu iertare, dar problema ("Cine creează valoarea
economică, munca sau capitalul ?") mi se pare falsă, pentru că răspunsul
ei este o evidenţă, dacă dăm cuvîntului "a crea" sensul firesc: a
aduce în lume ceva nou, ceva care nu exista înainte. Numai munca poate crea
ceva. Capitalul, fie în sens strict (banii), fie în sens larg (mijloace de
producţie: uzine, utilaje, aparatură, "logistica") nu rămîne gravid,
nu zămisleşte. Dacă în lume nu s-ar produce nimic, băncile n-ar putea acorda
nici măcar un-leu-la-miliard dobîndă. O fabrică fără ingineri şi muncitori e un
hangar mort.
Fără discuţie că în practica vieţii
moderne, cele două se intercondiţionează. Munca fără utilaje adecvate e caznă
şi heirupism. Nu pui 10 oameni harnici cu lopeţi acolo unde poţi aduce un
excavator. Dar nu trebuie uitat că excavatorul însuşi e rodul muncii, în primul
rînd al celei intelectuale (a celor care au descoperit curentul electric, care
au inventat motorul cu ardere internă etc.), în al doilea rînd al celei fizice,
la fabricarea lui - şi că, fără munca unui om, el e doar un morman de fiare.
Iar dacă e să privim "problema"
din unghi politic, fireşte că atenţia principală trebuie acordată muncii.
Munca, ea o duce prost în România, de aceea două milioane de oameni îşi lasă
casă, copii, familie şi se duc aiurea să cîştige o pîine. Capitalul se descurcă
bine, nu-i plîngem de milă. GP, 14.6.06
Valerius :
- Argumentul
exprimat de Dv., d-le profesor Pruteanu, “problema
("Cine creează valoarea economică, munca sau capitalul ?") mi se pare
falsă, pentru că răspunsul ei este o evidenţă, dacă dăm cuvîntului "a
crea" sensul firesc: a aduce în lume ceva nou, ceva care nu exista
înainte. Numai munca poate crea ceva“, dovedeşte că nici din perspectivă
filologic-semantică afirmaţia prim-ministrului nu se poate susţine. Fireşte,
capitalul, el singur, poate crea numai într-o poveste, într-un film de desene
animate, adică tot în planul muncii, în ipostaza sa artistică. Cu privire la
rolul real, totuşi, al capitalului în producerea valorilor economice am
constatat că s-au exprimat mai multe opinii aprobatoare.
- M-am întrebat: cum se explică, pe aici prin România şi nu
numai, refuzul categoric al recunoaşterii rolului muncii de creator al
bunurilor confirmate de piaţă ca valori economice, modul băşcălios de a vorbi
despre acest rol al muncii. Eu cred că acei capitalişti care mai şi muncesc
(sub diverse forme, prin management, prin insomnii provocate de problemele
firmei etc.) au o altă atitudine faţă de munca-factor de producţie. La noi
predomină mentalitatea capitalistului leneş care îşi exercită doar dreptul de
a-şi însuşi profitul, produs prin munca altora, de aici şi acest mod băşcălios
de a vorbi despre muncă.
- În ceea ce mă priveşte, cred că am spus tot ceea ce puteam
spune important despre subiectul pe care l-am propus. Restul ar fi redundanţă.
Dan M. :
Domnule Valerius,
Să-mi fie şi mie cu iertare, dar, prin tot ceea ce aţi spus
în acest topic, adică doar words, words, words, transpare o ură viscerală faţă de aceşti capitalişti ce nu
sunt decît nişte odioşi exploatatori ai oamenilor buni şi muncitori. La dv.
instrumentul raţional este integral subjugat de cel emoţional, judecata fiind
pusă în chestiune doar prin reacţia simpatetică.
Fără nicio intenţie de a epata, m-aţi convins că, în cazul
dv., Hume avea dreptate cînd rostea celebra cugetare: "Raţiunea este roaba pasiunilor, şi nu poate să aspire la altă
poziţie decît aceea de a servi acestora şi de a li se supune".
Valerius
:
Domnule (?) Dan M. ,
- Sunt fericit pt. că v-am produs aceste certitudini cu
privire la mine. Vă doresc să dormiţi în linişte pe ele.
- Scrieţi: “La dv.
instrumentul raţional este integral subjugat de cel emoţional, judecata fiind
pusă în chestiune doar prin reacţia simpatetică“. Sunt de acord, dar nu
ştiu de ce cred că vă uitaţi în oglindă cînd aţi scris aceste “idei pure“.
- Eu încă mai sper că vom reuşi să ne înţelegem, să găsim
puncte de convergenţă, fără a ne extirpa componentele afective, preferinţele,
reperele valorice. Sper, pentru că amîndoi suntem, totuşi, oameni instruiţi,
educaţi, civilizaţi.
Da, dialoguri antologice, bineînțeles, exceptând spusele celor certați cu civilitatea.
RăspundețiȘtergereN-ați păstrat nimic din forumul Pruteanu ? I-am propus și doamnei Sorina Druga să încercăm să adunăm tot ce am păstrat, noi, foștii forumiști din forumul Pruteanu, în același spațiu web, de exemplu în forumul domnului Nanu (poate face o secțiune specială pentru asta).
ȘtergereNu, atunci nu aveam calculator decât la job. Îmi pare rău.
RăspundețiȘtergereCe comoară aţi arhivat, domnule Valeriu! Eu nu am reuşit să păstrez nici măcar încercările mele poetice... Le-am salvat într-un folder, pe care l-am pierdut apoi după reinstalarea sistemului de operare!
RăspundețiȘtergereDialogurile de mai sus eu nu le-am "apucat", întrucît am intrat mai tîrziu pe forum... Foarte interesante subiectele dezbăzute, la un nivel înalt de înţelegere...
Mai am niște materiale de ”postat” din acea comoară (forumul Pruteanu). Cred că am și ceva cu dv., din vremea în care ne mai și ciondăneam. Cred că mai au și alții materiale ”salvate” din forumul Pruteanu, dar nu le pun la vedere.
ȘtergereIar doamna Pruteanu, iarăși cred eu, are o răspundere în redarea forumului de atunci pentru a fi citit (doar) de publicul interesat. Cred că așa ar fi vrut George Pruteanu.