ellaxia (18058, 2005-04-08 15:07)
Îmi lipsește mesajul doamnei ellaxia. Probabil a scris asta:
„Filosofia (…) nu e o
știință și nu are nici măcar o definiție. Îți place Descartes ? Începe cu
Descartes. Te pasionează problema devenirii ? Începe cu ea. Dar să știi să
începi. Ce este filosofia, asta ai s-o înveți pe drum. Căci pleci acum, pleci
spre o lume pe care o poți găsi oriunde ai pleca.”
Valerius (44661, 2006-05-28 14:31) :
Este evident că aţi
preluat aceste reflecţii metafilozofice ale lui Noica din Filosofie pentru licee şi şcoli normale, coord. Mihaela Miroiu,
Bucureşti, E.D.P. (ediţia 1993 sau una ulterioară). Dar acest manual, mult mai
bun decît cel în uz, al lui N. Stan şi P. Marinescu, transmite, totuşi, într-un
mod somnolent, de la o ediţie la alta, o greşeală. Noica scrie (în Jurnal filozofic, Humanitas, 1990, p.
83): "Dar să ştii că începi"
(nu "să începi"). Chiar din grupajul de citate pe care le oferiţi
reiese sensul corect. Se impune concluzia că este de preferat să ne adăpăm de
la izvor, nu din ulcior.
Enrique (George Pruteanu) (44678, 2006-05-28
17:33) :
(Semne de circulaţie epistemologică* din
arhiva lui Enrique)
Cătălin Ionescu :
(Mesajul 18087, 2005-04-08)
"Scopul vieţii în
sine. Este existenta în sine un scop? Materie sau spirit?".
Doresc să port un dialog cu toţi cei interesaţi de acest
subiect. Las şi o adresa de email la care pot fi contactat: maap_ro@yahoo.com. Vă aştept!!
luk : (Mesajul 18111)
E grea nene, peste fire! S-au
aplecat să o ridice oameni mari şi n-au reuşit, vrei să ne păcăleşti şi pe noi
să ne băgăm în necazul ăsta?
Îndrăznesc a face o estimare: cred că ai găsit deja un
răspuns, acela este că existenta nu are sens; acum vrei să verifici dacă este
aşa sau nu. Ca amator îţi spun că, pentru tine, răspunsul este corect. Un
profesionist, în forum ai să găseşti, te va aburi, îţi va strecura îndoiala în
suflet.
Valerius :
- Sunt “forumist“ aici de puţin
timp. Spun asta ca scuză pentru faptul că reacţia mea la întrebările Dv. vine
aşa de târziu (o întârziere mai mare de un an). În speranţa că, poate, mai
reveniţi pe aici, încerc să intru în dialog cu Dv. Oricum, problemele pe care
le-aţi formulat sunt în miezul filozofiei, nu există riscul să devină
rezolvate, pentru totdeauna, “clasate“.
- D-l luk exprimă un mare adevăr, referindu-se la problema pe care o
puneţi : “E grea nene, peste fire! S-au aplecat sa o ridice oameni mari si [Nu ştiu sa scriu ŞI] n-au reusit“.
- Eu cred că, deşi ştim că nu
putem găsi Soluţia (definitivă, absolută) a acestei probleme (şi, în general, a
unei probleme filozofice), eforturile de a ne căuta propriile răspunsuri nu
sunt lipsite de sens. Fie-mi permis să argumentez plecând de la un gând al lui
Goethe : „Numai insuficientul este creativ“. Dumnezeu nu este „insuficient“, ci
este suficient sieşi. Dar, tocmai prin faptul că nu-i lipseşte nimic, el nu
poate fi, din perspectiva gândului lui Goethe, creativ. Din această
perspectivă, chiar şi crearea Lumii de către Dumnezeu ne apare ca fiind lipsită
de sens. Dimpotrivă, noi oamenii suntem “insuficienţi“, totdeauna ne lipseşte
ceva, dar în acest “rău“ există şi ceva bun : suntem creativi, inclusiv prin gândurile noastre filozofice. Cineva ar
putea spune că, dacă tot nu putem rezolva problemele filozofice la modul
absolut, e de preferat să nu mai încercăm. I-am putea replica făcând, mai în
glumă - mai în serios, un fel de “filozofie“ a vulpii care nu ajunge la
struguri şi spune că, oricum, sunt acri. Îmi închipui că pentru Dumnezeu,
neexistând creaţie, nu există nimic nou. Cred că este foarte plictisit, foarte
trist. Poţi suporta şi o sută de ani să trăieşti în “locul în care nu se
întâmplă nimic“, dar să trăieşti etern într-o lume fără nimic nou e prea mult.
Cred că Dumnezeu ar vrea să se sinucidă, dar nu poate ! Oare, am putea suporta
să fim în condiţia lui Dumnezeu ? Lasă-i încolo de struguri, pentru că - nu-i
aşa ? - sunt acri.
- Voi reveni, cu gânduri mai
apropiate de problema (problemele) pe care le-aţi exprimat, dacă voi avea un
semn că am interlocutor, că nu vorbesc de unul singur.
Rafira
„ca elev silitor,mai
am intrebari”.
Valerius :
Este posibil (dar nu cert) ca eu,
dată fiind pregătirea mea profesională, să fi citit mai multă literatură
filozofică decât dv. Ăsta nu este un temei suficient pentru dv. să vă
consideraţi elevă în raport cu mine. Propun să ne considerăm doi oameni care
simt nevoia să dialogheze pentru că au un interes special pentru filozofie şi
filozofare. Căciula de profesor într-ale filozofiei, în raport cu dv., este
prea mare pentru capul meu. Dacă am câştigat ceva din contactul cu filozofia
este, cred, o anume modestie intelectuală, netrucată. Ipostaza filozofiei ca
„ştiinţă a ştiinţelor”, ipostază care o făcea ridicolă şi antipatică, este depăşită de conştiinţa de
sine a filozofiei, depăşită este şi ipostaza filozofului dca „sophos”
(înţelept), ca „Ştie-tot”. Cu atât mai puţin am eu dreptul să mă erijez în
profesorul dv. de filozofie.
Rafira
„Cum marcheaza stresul cotidian filozofia?A aparut vreo noua
teorie?Vreun filozof furibund care sa combata ideatic stresul”.
Valerius
Nu ştiu un filozof, o lucrare, o
teorie filozofică având ca obiect de reflecţie stresul. Asta nu înseamnă că nu
există (este momentul să vă rog să distingeţi între limitele, carenţele mele şi
limitele, imperfecţiunea filozofiei; nu este drept ca nemulţumirile dv. faţă de
mine, ca interlocutor, să le transferaţi asupra filozofiei).
Ceea ce pot să vă spun este că, dacă ar exista o lucrare despre stres, pentru
a fi filozofică, ea ar trebuie să ia stresul ca un punct de plecare şi să
lărgească orizontul căutărilor, integrând problematica particulară a stresului
într-o problematică mai cuprinzătoare, specifică filozofiei. Atât timp cât s-ar
preocupa exclusiv de stres, teoria respectivă ar putea fi ştiinţifică (de
exemplu, o teorie de psihologie a muncii, de medicină a muncii, de antropologie
ştiinţifică), dar n-ar fi filozofică.
Încerc să vă sugerez (cu riscul
de a vă oferi reflecţii imature) nişte întrebări prin care problematica
stresului ar putea fi sublimată într-o problematică filozofică.
a) Stresul este consecinţa
îndepărtării omului de o condiţie naturală (un fel de „stare naturală” rousseauistă) ?
b) Stresul duce la o alienare
(alterare, înstrăinare de propria
esenţă) a omului ? Duce la o transformare a omului într-un fel de robot
(precum personajul interpretat de Chaplin în „Timpuri noi”) ? Duce la
deteriorarea relaţiilor dintre oameni, la „reificarea” lor, la transformarea
lor în relaţii între „lucruri” (de la lat. res, rei) ?
c) Stresul afectează sensul
vieţii omului ? Este comparabil cu acea cunoscută corvoadă mitologică a lui Sisif ?
Se foloseşte, în băşcălie,
expresia „faci teoria chibritului”. Ei bine, în filozofare se poate pleca de
oriunde, chiar şi de la chibrit. Important este să reuşeşti să ridici un
subiect concret, banal, la nivelul abstracţiei filozofice. Cineva a făcut
filozofie luând ca pretext călătoria, altcineva a luat ca punct de plecare
vestimentaţia, un al treilea gânditor a scris o metafizică a sexului, un al
patrulea a filozofat pe tema „pântecelui filozofilor”, un al cincilea a scris
despre „filozofii lucrurilor pământeşti” (= despre gânditorii care au reflectat
asupra economicului în sfera existenţei umane).
Valerius : (răspuns la comentariul 56537 (Rafira)
Valerius : (răspuns la comentariul 56537 (Rafira)
1) Înţeleg că stresul apare ca o suprasolicitare a
individului uman, prin acţiunea unor factori din mediul în care fiinţează, o
forţare a „parametrilor” săi, a limitelor sale.
2) Menţionaţi „adaptabilitatea” şi „voinţa de schimbare” a
omului. Din asta deduc concluzia că, după dv., omului nu-i este proprie o
natură imuabilă, ci el poate deveni, se poate schimba, eventual, putem vorbi de
o dezvoltare, un progres al naturii umane. Pe fondul acestei adaptabilităţi, pe
care eu aş prefera s-o înţelegem nu în sensul ei biologic, de aservire,
dependenţă faţă de mediu, precum dependenţa peştelui faţă de mediul acvatic, ci
sub forma receptivităţii faţă de provocările mediului şi a creării unor „zone
de indeterminare” (= de libertate faţă de factori de mediu, - Bergson), stresul,
care iniţial apare ca fiind negativ, poate avea consecinţe pozitive: fiind
o forţare a unor limite umane, el poate duce, uneori, la flexibilizarea,
lărgirea acestor limite, cu alte cuvinte, la augmentarea, îmbogăţirea fiinţei
umane. Lupta sportivului cu secundele, kilogramele, centimetri, eforturile
copilului care învaţă cititul şi socotitul pot fi stresante, dar ele duc la
progres al calităţii lor umane, manifestată prin modul creativ de raportare la
mediul înconjurător (natural, socio-cultural).
3) Evidenţiaţi şi implicaţii negative ale stresului
asupra condiţiei umane:
„Stresul lasat fără frîu duce nu numai la
alterarea individului şi a relatiilor interumane ci şi la degradarea mediului
de viata”. (…)„stresul (…) poate abera sensul vieţii”.
4) Salvarea omului o vedeţi posibilă prin conştiinţa lui:
„Dar irationalul se
neutralizeaza prin aceeaşi ,,constiinta lucida'' (…) Stresul ma poate modifica
fizico-simptomatic dar vointa constienta îmi va mentine sensul vietii,adaptat
la conditii noi”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu