autor: Valeriu Stănescu
1. Premisele principale ale studiului
Prezentate succint, aceste
premise sunt:
a). există o
cunoaştere specializată, cunoaşterea istorică, manifestată ca o relaţie
procesuală între:
·
un obiect al cunoaşterii istorice, desemnat prin
termeni precum „istoria-realitate”, „realitatea-istorică”
·
şi un subiect al cunoaşterii istorice, istoricul
sau alt om preocupat de istorie;
b). există
rezultate ale cunoaşterii istorice, care constau în produse teoretice desemnate
generic prin termeni precum „istoria-cunoaştere”, „istoria-discurs”,
„istoriografia”;
c). există
un nivel al reflecţiei, desemnat prin termenul „epistemologia istoriei”, în
care obiectul cunoaşterii îl constituie produsele cunoaşterii istorice
(istoria-discurs, istoriografia), considerate în raportul lor cu
istoria-realitate, în principal sub aspectul adecvării la istoria-realitate.
Specificul epistemologiei
istoriei constă în cercetarea fundamentelor
istoriei-cunoaştere (presupoziţiile, principiile care constituie „structura de
rezistenţă” a istoriei-cunoaştere). Ea îşi pune astfel de întrebări: Este
istoria o ştiinţă ? Cum putem să cunoaştem faptele istorice ? Există legi în
istorie ? Care este natura explicaţiei în istorie ? [1, p.14] La ce foloseşte
istoria (care sunt rosturile ei) ? [2, p.9-18] Putem anticipa procesele şi
fenomenele istorice ? Când discursul epistemologic se referă la un (alt)
discurs epistemologic vorbim de niveluri diferite ale reflecţiei
epistemologice, nivelul meta-epistemologic fiind, el însuşi, epistemologic.
2. Aspecte ale epistemologiei
istoriei din România, de după 22 dec. 1989
2.1. Tablou de
ansamblu
a). Declanşarea crizei epistemologice
în domeniul istoriei s-a produs atunci când „regimul politic socialist-totalitar”
[3, p.14] s-a prăbuşit, fapt care a determinat punerea sub semnul întrebării a
paradigmei, de inspiraţie marxistă, pentru scrierea istoriei, impusă de regimul
politic prăbuşit ca model unic.
După
monolitismul ideologic şi metodologic din vechiul regim a urmat „spiritul nihilist”, ca o manifestare a
„bipolarităţii erorilor”, cum ar spune Ferdinand Gonseth. „Spiritul nihilist”
nu este epistemologie a istoriei, căci nu este suficient de elaborat teoretic,
dar a contribuit la declanşarea dezbaterile epistemologice. Profesorul Ioan
Scurtu relevă originea politico-ideologică a „spiritului nihilist”, ca
atitudine de contestare globală a „trecutului”: „De regulă, noul regim contestă
orice realizare a regimului pe care l-a înlocuit, pentru a-şi justifica şi
argumenta legitimitatea, voinţa de a „rupe cu trecutul” şi a asigura promovarea
„valorilor adevărate””[11, p.14] „Spiritul nihilist” este un fenomen care se
repetă în perioadele de tranziţie: „Ne amintim că în anii ’50 a dominat spiritul nihilist. Se afirma că tot
ceea ce a creat ’istoriografia burgheză’ era o grosolană falsificare a
realităţilor şi că abia după 1948 se putea reda poporului o istorie
ştiinţifică, obiectivă, întemeiată pe învăţătura marxist-leninist-stalinistă.
După 1989, s-a înregistrat acelaşi fenomen: prin mass-media s-a vehiculat
teoria potrivit căreia ’istoriografia comunistă’ a falsificat trecutul, nu a
creat nimic valabil, astfel că ’trebuie să o luăm de la zero’. Timp de câţiva
ani, acest punct de vedere a avut o reală credibilitate, dovadă fiind repetatele
întrebări adresate, în cele mai diverse împrejurări, istoricilor: ’Când o să ne
redaţi istoria adevărată ?’ ”[11, p.14]
„Spiritul nihilist” nu lucrează cu evaluări critice profesioniste,
receptive faţă de nuanţele realităţii, el funcţionează după o „logică”
primitivă: e suficient să negi „istoriografia comunistă falsă” pentru a obţine
„istoriografia adevărată”. De exemplu, dacă negi sloganul ceauşist „România se
află pe drumul edificării societăţii
multilateral dezvoltate”, obţii propoziţia „adevărată”: „Regimul comunist din
România devenise falimentar în toate domeniile (politic, economic, social)”.
Aceasta este formularea dintr-un manual de istorie pentru clasa a VIII a unor
sloganuri politice post-decembriste: „Industria este un maldăr de fiare vechi”,
„Comunismul nu a creat nimic bun” [12, p.136]. „Spiritul nihilist” este prezent
chiar şi în lucrări cu pretenţii de rafinament intelectual. Referindu-se la un
proiect al istoricului Ioan Scurtu, Lucian Boia scrie: „Patru sunt ’pilonii’
existenţei noastre, ne spune istoricul: vechimea,
continuitatea, independenţa şi unitatea.
Exact cei invocaţi în epoca Ceauşescu, inclusiv, în repetate rânduri (obsesiv
chiar) de Ceauşescu însuşi”. Supremul contraargument al istoricului Boia este:
Cei 4 piloni ai fiinţării noastre istorice sunt „câh!”, pentru că au fost
invocaţi în epoca Ceauşescu! [13, p.7]
b). Varietatea manifestărilor
epistemologice
Sub aspect publicistic: lucrări
clasice reeditate, precum N. Iorga, Generalităţi
cu privire la studiile istorice [4], A. D. Xenopol, Teoria istoriei [5], Mircea Florian, Introducere în filosofia istoriei [6); lucrări noi, sistematice, de
epistemologie şi de filozofie a istoriei: Cecilia Tohăneanu, Epistemologia istoriei [7], Neagu
Djuvara, Există istorie adevărată? Despre
„relativitatea generală” a istoriei. Eseu de epistemologie [8], Ioan C.
Ivanciu, Filosofia istoriei [9]; cursuri
universitare de epistemologie a istoriei; lucrări de investigare şi de
sintetizare a problemelor şi a paradigmelor din sfera cunoaşterii istorice:
Adrian Pop, O fenomenologie a gândirii
istorice româneşti [10], Bogdan Murgescu, A fi istoric în anul 2000 [2]; reflecţii epistemologice în studii
şi articole diverse (de ex. ale lui Alexandru Zub), în lucrări de imagologie
(de ex. ale lui Lucian Boia), ori în lucrări de istoriografie şi de istorie a
istoriografiei.
Sub aspectul orientărilor
epistemologice, Bogdan Murgescu scrie: „marea majoritate a istoricilor
români aderă mai mult sau mai puţin conştient la universul tematic şi
metodologic al şcolii critice din secolul trecut”. (...) Există „o minoritate
de poate 10% care încearcă să practice o istorie în spiritul „Analelor” şi
câteva figuri izolate care încearcă să recepteze şi evoluţiile istoriografice
ulterioare „şcolii de la Annales””. Dintre singuratici, este numit Alexandru
Duţu, cu cercetarea de istorie a mentalităţilor, şi Lucian Boia, cu cercetarea
„miturilor româneşti” [2, p.44;45].
Sub aspectul dialogului,
acelaşi Bogdan Murgescu constată o „slabă tradiţie a dezbaterilor conceptuale
şi metodologice în istoriografia românească, accentuată de cele 5 decenii de
regimuri totalitare”[2, p.38] Au existat, totuşi, polemici mai intense cu
privire la lucrările lui Lucian Boia de „demitizare” a istoriei, cu privire la
manualul de istorie pentru clasa a XII-a, de la editura Sigma, din anul 1999
(coord. Sorin Mitu), cu referire la lucrarea Thocomerius-Negru Vodă, un voivod de origine cumană la începuturile
Ţării Româneşti, a lui Neagu Djuvara.
2.2. Reflecţii asupra
unor manifestări ale epistemologiei istoriei de după 1989
Pentru
a evidenţia specificul epistemologiei istoriei, precum şi utilitatea ei
teoretică şi metodologică, mă voi referi doar la două discursuri cu valoare
epistemologică, de după decembrie 1989.
2.2.1. Prezentări :
a). „Relativitatea
generală” a istoriei (Neagu Djuvara)
În
lucrarea sa, Există istorie adevărată ?
Despre „relativitatea generală” a istoriei. Eseu de antropologie [8], Neagu
Djuvara îşi asumă perspectiva epistemologică asupra istoriei, anume perspectiva
„filozofiei critice a istoriei”, despre care afirmă că este cel mai bine
sintetizată de Raymond Aron, în Introducere
în filozofia istoriei. [8,p.5;6]
Autorul
român distinge între: a) „istoria reală” („trăită”, „Istoria”); b) „istoria
scrisă” („istoria stricto sensu”); c)
„istoria ca vestigiu” („urmele lăsate de istoria reală”), care intermediază
între „istoria reală” şi „istoria scrisă”. [8,p.19]
Scopul declarat al lucrării este
de a dovedi că „relativismul asumat de Raymond Aron” cu privire la istoria în
sens strict este „prea prudent, prea timorat” [8,p.7] şi afirmă
„imposibilitatea absolută de a scrie asupra oricărui subiect din orice perioadă
o istorie definitivă”. [8,p.8]
În
concepţia istoricului-epistemolog român, în sensul strict „istoria rămâne o
povestire a unor trăiri umane, trecute, care, orice am face, trece prin prisma
prezentului” [8,p.128] (..) „povestirea
istoricului nu e oglindire (a unui trecut neorganizat), ci o creaţie nouă, „un
tablou din imaginaţie”, căci „Ansamblul întâmplărilor trecute (...) nu există
în sine, cum sugerează imaginea lui Ranke; (..)
ceea ce istoricul ia drept „fapt
istoric” este o construcţie a lui, pe baza unor relicve care, de obicei, nu
reprezintă decât o mică fracţiune din trăirile trecute” [8,p.128]
Istoria scrisă este mai degrabă o
artă, decât o ştiinţă: „istoria e întâi o artă, apoi o lungă, migăloasă şi
savantă cercetare şi abia în cele din urmă o ştiinţă – în înţelesul primitiv al
cuvântului, de cunoaştere -, niciodată o ştiinţă pură”. [8,p.143]
Există o „relativitatea generală”
a istoriei, care face ca istoria, ca ştiinţă, să fie efemeră: „aceasta e soarta
ingrată a istoricului: el trebuie să fie resemnat cu gândul că munca lui nu
poate niciodată reprezenta un ansamblu clădit pe vecie, ci doar o cărămidă sau
un colţ de zid la o clădire care se surpă necontenit, ca în legenda meşterului
Manole; clădire pe care suntem însă osândiţi s-o construim mai departe, la nesfârşit,
ca în mitul lui Sisif”. Cel care poate răzbate prin veacuri este „mai puţin
Istoricul decât Poetul”. [8,p.145]
Explicaţia sintetică a
„relativităţii generale” a istoriei este: această „relativitate generală” „nu ţine atât de observator şi de mediul său,
cât de însuşi obiectul studiului său; materia Istoriei nu e stabilă, nu e
încremenită, ea e în mişcare; încontinuu prezentul
creează trecut”.
Principalele argumente ale „relativităţii generale” a istoriei sunt:
„Faptul istoric” este o construcţie, o „invenţie” a istoricului
- „Întrucât „Istoria trăită (..), adică ceea ce s-a petrecut
efectiv în lume, este un domeniu pe care oricum mintea omenească nu-l poate
cuprinde”, rezultă că „pretinsul „fapt istoric” este deja un extras din
vestigii, un concentrat, un produs al minţii observatorului (istoricului)”
[8,p.61]
- „faptul istoric e, în ultimă analiză, o construcţie, o
„invenţie” a istoricului” [8,p.53]
- Aşadar, „este considerat fapt istoric orice trăire care ne
pare indispensabilă pentru înţelegerea unei fâşii din trecutul uman”. [8,p.57]
În cunoaşterea istorică, primordială este comprehensiunea
(înţelegerea), nu explicaţia
Neagu Djuvara combate concluzia
„filozofiei analitice a istoriei” conform căreia în cunoaşterea istorică
primordială este explicaţia, bazată pe cunoaşterea legilor istoriei reale,
comprehensiunea fiind derivată. Nu putem cunoaşte legile istoriei trăite, ci
doar „mecanismul mintal prin care observatorul a ordonat datele brute pe care
le-a avut la dispoziţie pentru a scoate ceva coerent”. [8,p.61] În consecinţă,
„scopul istoricului nu e de a emite afirmaţii sprijinite logic de o lege, ci de
a intra, printr-un fel de vibraţii armonice, în legătură cu trăiri anterioare,
pe care să fie astfel apt să le redea cât mai fidel. Şi operaţiunea nu are
nimic de-a face cu Logica”. [8,p.59]
Domnia sa declară acordul cu
„hermeneutica existenţială”, conform căreia comprehensiunea este primordială,
iar explicaţia este derivată”: „istoria nu e inteligibilă decât prin psihic,
adică prin comunicarea directă cu celălalt, nu prin raţionament logic, care
poate veni decât ulterior, ca un control, nu ca descoperire prin intuiţie”.
[8,p.62-63] „Scrierea istorică nu poate izvorî primordial din raţionamente. Ea
ţâşneşte iniţial dintr-o iluminare, o întâlnire spirituală, emoţională cu
altul”. [8,p.63] Scopul istoricului este „numai de a înţelege un moment din
trecut, printr-un efort de empatie cu actorii momentului”. [8,p.61]
Adevărul istoric este dificil de stabilit
Neagu Djuvara afirmă dificultatea
stabilirii unui adevăr istoric. Nici criteriul concordanţei enunţului cu
faptul, nici cel al coerenţei enunţului cu alte enunţuri, deja admise ca
verificate ştiinţific nu ne garantează identificarea adevărului.
Istoricul nu trebuie să-şi
propună să fie obiectiv, în sensul de a căuta ceva „Care există în afara conştiinţei omeneşti şi
independent de ea”, căci tot ce caută istoricul, „fapte, intenţii, idei şi
idealuri (..) sunt înăuntrul
conştiinţei omeneşti”. El trebuie să-şi propună să fie”imparţial” şi „sinteza
cea mai nepărtinitoare omeneşte cu putinţă” se poate obţine printr-o „serie de
parţialităţi”. [8,p.116-117] De exemplu, o istorie nepărtinitoare a
Transilvaniei se poate realiza înţelegând nu doar trăirea românilor, ci şi pe a
maghiarilor şi secuilor, şi pe a saşilor şi a altor grupuri etnice din
Transilvania. [8,p.117-118]
„Prezentul creează trecut”
„Relativitatea istoriei” este
determinată şi de faptul că „mersul vremii schimbă înţelesul trecutului”, cu
alte cuvinte şi pentru că „prezentul creează trecut”. De exemplu, istoricii
secolului XIX, interesați de secolul XVIII, dar orbiţi de strălucirea
Revoluţiei Franceze, n-au mai cercetat decât „cauzele Revoluţiei Franceze”,
scăpând din vedere alte aspecte importante ale epocii cercetate, adică au
interpretat trecutul prin optica prezentului, prezentând trecutul în mod
deformat. [8,p.129;137]
b). „Relativismul
istoric” şi istoria (Lucian Boia)
b.1. Distincţia „istoria reală” – „istoria ca discurs”
Lucian Boia distinge, şi domnia
sa, între: „istoria reală”(„istoria în desfăşurarea ei efectivă”, „ceea ce s-a
petrecut cu adevărat”) şi „istoria ca discurs” („ca reprezentare”) [13,p.63;
14,p.7]
b.2. Perspectiva „istoriei imaginarului”
Lucian Boia cercetează istoria
din perspectiva „istoriei imaginarului”, identificând un „adevăr simplu”:
„totul trece prin mintea noastră, prin imaginaţia noastră, de la cea mai sumară
reprezentare până la cele mai savante alcătuiri. Ce altă sursă ar putea să
existe ? Iar ceea ce imaginăm nu este niciodată gratuit. Nu există ficţiune
lipsită de sens. Până și pe planetele cele mai îndepărtate proiectăm
speranțele, prejudecățile și iluziile noastre, ideologiile noastre,
preocupările noastre curente”. [14,p.6] „Trăim într-o lume de imagini, de
imagini multiple şi contradictorii. Nu sorbim realitatea, ci doar percepem
inepuizabilele imagini ale ei”. [[14,p.17] „Lumea reprezentărilor –
ştiinţifice, artistice sau de orice fel – este alta decât lumea reală, oricâte
punţi le-ar lega”. [13,p.19]
b.3. Istoria din perspectiva „relativismului ştiinţific”
Lucian Boia afirmă orientarea
relativistă a epistemologiei contemporane: „Epistemologia joacă astăzi cartea
relativismului. Adevărul absolut rămâne în urmă ca o formulă nespus de
optimistă de secol XIX”. Poziţia epistemologică asumată de acest autor este
„relativismul ştiinţific”. [14,p.5]
Cum se vede istoria din
perspectiva „relativismului ştiinţific” ? Istoria ca imagine „aspiră să se
confunde cu realitatea”. Dar această aspiraţie este iluzorie, căci:
- istoria reală este prea mare pentru a o putea cuprinde;
- suntem constrânşi să selectăm, dar ceea ce considerăm a fi
important, reprezentativ, semnificativ „nu înseamnă altceva decât ceea ce vrem
noi să însemne” [14,p.7-8];
- „Izvoarele – în egală măsură scrise, iconografice sau
orale – nu sunt produse de „istorie”, ci de oameni, ele ne oferă de la bun
început o istorie filtrată şi tradusă, o lume de imagini peste care construim
la rându-ne alte lumi de imagini”;
- „metodologia înseamnă Intenţie”
[14,p.20];
- „Există (...) un proces inevitabil de mitificare a istoriei”. Mitul este o „construcţie imaginară (ceea ce,
încă o dată, nu înseamnă nici „reală”, nici „ireală”, ci dispusă potrivit
logicii imaginarului) destinată să pună în evidenţă esenţa fenomenelor cosmice
şi sociale, în strâns raport cu valorile fundamentale ale comunităţii şi în
scopul de a asigura coeziunea acesteia”. Exemplu de mitificare: „Atunci când
Mihai Viteazul apare ca făuritor al „unităţii naţionale”, ne aflăm în faţa unui
proces de mitificare, pentru simplul motiv că asupra faptei sale reale se
proiectează ideologia statului naţional al ultimelor două secole, inexistentă
în anul 1600”. [13,p.66-67]
În concluzie:
- „Aceleaşi procese istorice şi aceleaşi fapte sunt tratate
diferit, adesea foarte diferit, în funcţie de punctul de observaţie”.[13,p.64]
- „Istoria este şi ea o construcţie intelectuală, nu un dat
obiectiv”. [14,p.6]
- „Noi nu ne întâlnim cu istoria reală, ci cu propriul
nostru discurs despre istorie”. [14,p.78]
- „Trebuie înţeles că nu
există istorie obiectivă, şi nu numai că nu există, dar nici nu poate
exista. Este sfârşitul unei iluzii, întreţinută şi amplificată de scientismul
ultimelor două secole”. [13,.p.64]
- Istoricii trebuie să accepte „relativismul” ca fiind
„condiţia inconturnabilă” a istoriei. [14,p.171]
2.2.2. Evaluări :
Trăsătura
comună principală a celor două concepţii
prezentate este perspectiva relativistă asupra istoriei (istoriografiei).
În ce
constă relativismul, în general ?
Prima exprimare notabilă a
relativismului a fost realizată în Antichitate, de către Protagoras: „Omul este
măsura tuturor lucrurilor”. În general, relativismul susţine că valorile
(adevărul, binele, frumosul etc.) nu există în sine, în mod absolut, obiectiv,
ci există prin subiectul valorizator („nu-i frumos ce e frumos, ci-i frumos
ce-mi place mie”).
În sfera cunoaşterii,
relativismul („relativismul cognitiv”) este reprezentat de propoziţiile:
a) contactul nostru cu lumea este mediat de „descrieri” ale
acesteia, care sunt multiple şi dependente de asumpţii, inclusiv conceptuale,
în aşa fel încât nu pot fi ierarhizate;
b) nu există „o versiune” privilegiată a lumii, toate
„versiunile” fiind legitime;
c) avem criterii pentru a putea spune legitim că o „versiune”
rezolvă mai bine anumite probleme, dar nu avem criterii pentru a spune legitim
că una din versiuni corespunde realităţii şi celelalte nu” [15,p.64]
Cu alte cuvinte:
- nu există cunoaştere obiectivă, adică a unor realităţi
independente de subiectul cunoscător;
- nu există adevăr obiectiv, ci există o mulţime de
adevăruri subiective, relative, tot atâtea câţi indivizi cunoscători şi câte
cadre de referinţă există.
Care
sunt consecinţele relativismului ?
În forma lui moderată,
inconsecventă, relativismul, evidenţiind relativitatea cunoştinţelor noastre,
este util prin combaterea dogmatismului, adică a încrederii necritice în (valoarea
cunoaşterii) posibilitatea cunoaşterii unui adevăr absolut, indubitabil,
definitiv.
În forma lui radicală,
consecventă, relativismul, în plan gnoseologic se auto-ruinează. Prin
absolutizarea relativităţii cunoaşterii se obţine un enunţ paradoxal: „Toate
enunţurile sunt relative”. Dacă acest enunţ este adevărat, atunci el însuşi
este relativ, deci cu valoare de adevăr discutabilă, îndoielnică. Dacă este
fals, atunci există enunţuri care nu sunt relative. În oricare alternativă,
relativismul nu se poate susţine. Conștientizând acest impas, relativismul
consecvent (precum al anticului Pyrrhon) recomandă „epochē”, adică abţinerea de
la exprimarea oricărei judecăţi, opinii. În plan ontologic, relativismul
consecvent duce la concluzii subiectiviste (uneori cu tentă solipsistă),
conform cărora totul există doar în conştiinţă.
Relativismul
este prezent în concepţiile celor doi autori români, Neagu Djuvara şi Lucian
Boia, prin inconsecvenţă, atât în forma moderată, cât şi în forma radicală,
conferind acestor concepţii atât merite, cât şi deficienţe.
Un merit al acestor concepţii
constă în evidenţierea relativităţii
cunoştinţelor istorice. Pe de o parte, această relativitate rezidă în
faptul că aceste cunoştinţe nu sunt definitive. Neagu Djuvara scrie în acest
sens că există „imposibilitatea absolută de a scrie asupra oricărui subiect din
orice perioadă o istorie definitivă”. [8,p.8] Pe de altă parte, relativitatea
constă şi în multiplicitatea perspectivelor din care este abordată istoria
reală. „O istorie unică este o utopie”, afirmă Lucian Boia. [13,p.52] „Să nu
căutăm consensul în istorie. Nu îl vom găsi” [14,p.170] Cei doi autori
semnalează pericolul nediferenţierii acestor perspective, de exemplu riscul
deformării trecutului prin proiectarea asupra lui a semnificaţiilor,
prejudecăţilor etc. ale prezentului, risc semnalat şi de Nicolae Iorga: „A
vorbi despre oamenii şi lucrurile trecutului în vocabularul curent e a greşi de
la un capăt la altul”. [4,p.343] Unul
dintre exemplele lui Lucian Boia este următorul: „Atunci când Mihai Viteazul
apare ca făuritor al „unităţii naţionale”, ne aflăm în faţa unui proces de
mitificare, pentru simplul motiv că asupra faptei sale reale se proiectează
ideologia statului naţional a ultimelor două secole, inexistentă în anul 1600”.
[13,p.67] Şi Neagu Djuvara, argumentând teza „prezentul creează trecut”,
semnalează riscul deformării trecutului întrucât este interpretat prin optica
prezentului.
Un alt
merit al celor două concepţii constă în afirmarea rolului activ, constructiv al
subiectului (al istoricului) în cunoaşterea istorică. Neagu Djuvara scrie în
acest sens: „Faptele sunt mute. Ele nu vorbesc singure şi istoricul nu se
mulţumeşte cu simpla lor înregistrare, ca şi când ceea ce numim „Istorie” ar
exista deja, fixat undeva în trecut, dar acoperit vederii noastre, astfel că ar
fi de ajuns să înlăturăm „perdeaua” de ignoranţă care o acoperă şi ea să ne
apară pură ca Venera lui Botticelli ieşind din mare !” [8,p.115]; „faptul
istoric e, în ultimă analiză, o construcţie, o „invenţie” a istoricului”
[8,p.53]. Lucian Boia rezonează: „Istoria este şi ea o construcţie
intelectuală, nu un dat obiectiv”; „totul trece prin mintea noastră, prin
imaginaţia noastră de la cea mai sumară reprezentare până la cele mai savante alcătuiri”
[14,p.6] Afirmând rolul activ al subiectului în cunoaşterea istorică, cei doi
autori români se delimitează de teoreticienii „cunoaşterii nemijlocite”, care
susţin că există o cunoaştere fundamentală, bazată pe intuiţii (senzoriale sau
intelectuale), cunoaştere care implică următoarele supoziţii: a) există un
început absolut în cunoaştere; b) subiectul cunoscător este pasiv, receptiv,
înregistrator în momentul iniţial al cunoașterii; c) obiectivitatea datelor
senzoriale sau a intuiţiilor intelectuale este asigurată prin natura lor de
cunoştinţe nemijlocite; d) obiectivitatea cunoştinţelor care nu sunt intuitive
poate fi verificată prin regresiune spre sursele cunoaşterii, prin confruntarea
lor cu datele cunoaşterii nemijlocite, ale intuiţiei senzoriale sau
intelectuale. [Mircea Flonta,18,p.491]
Există,
însă, în concepţiile epistemologice ale celor doi istorici români şi formulări,
teze relativist-radicale. Astfel, din constatarea rolului activ, constructiv al
subiectului cunoscător în cunoaşterea istorică, cei doi deduc concluzii
subiectiviste (uneori cu sugestii solipsiste), negând posibilitatea oricărui
conţinut obiectiv al cunoaşterii istorice: „în ştiinţele umane elementul
observat e transformat în chip absolut de observator – se poate spune, la
limită, (..) că elementul observat nu există decât în conştiinţa
observatorului”. [8,p.85-86] „Nu ne întâlnim cu istoria reală, ci cu propriul
nostru discurs despre istorie”. [14,p.78] „Trebuie înţeles că nu există istorie obiectivă, şi nu numai
că nu există, dar nici nu poate exista”. [13,p.64]
Aceste
teze relativist-radicale induc în discursul celor doi istorici multiple
deficienţe: inconsecvenţe, contradicţii, paradoxuri, erori în argumentare.
- cei doi afirmă, în mod apodictic, relativitatea cunoaşterii
istorice: există „imposibilitatea absolută de a scrie asupra oricărui subiect
din orice perioadă o istorie definitivă” (Neagu Djuvara); „O istorie unică este
o utopie” (Lucian Boia); evidenţiază multitudinea de perspective asupra
istoriei, care nu pot fi ierarhizate sub aspectul valorii de adevăr, dar
argumentează ca şi cum s-ar afla într-un punct de observaţie privilegiat;
critică denaturarea trecutului prin contaminarea lui cu semnificaţii, opţiuni
proprii prezentului, dar săvârşesc ei înşişi această greşeală (de ex. Lucian
Boia, de pe poziţia europeismului său, îi reproşează lui Eminescu
naționalismul);
- argumentează relativitatea faptelor istorice invocând...
fapte istorice. De exemplu, „căderea
Bastiliei” a devenit „un simbol al dărâmării arbitrariului regal”. „Dar ce s-a întâmplat într-adevăr la 14 iulie
1789” ?, se întreabă Neagu Djuvara. Cercetările au dezvăluit că vărul regelui
Ludovic XVI a plătit o ceată de şomeri pentru a stârni revolta şi a-i lua locul
regelui. În Bastilia se aflau... 4
prizonieri. Gloata a atacat Bastilia
pentru a doborî simbolul absolutismului monarhic, pentru a-i elibera pe
prizonieri, sau pentru a lua arme ? În seara acelei zile regele Ludovic XVI a
scris în jurnalul său intim: Rien
(nimic). [8,p.53-54];
- pun sub semnul îndoielii valoarea cognitivă a explicaţiei
bazate pe ideile de cauzalitate, structuri obiective, legi şi regularităţi în
istorie, dar sunt constrânşi să propună alţi factori explicativi şi
interpretativi, nu mai puţin îndoielnici: „structurile imaginarului” [Lucian
Boia,14,p.26], „empatie”, „vibraţii armonice”, „iluminare” [Neagu
Djuvara,8,p.59;61;63];
- Neagu Djuvara, pe de o parte, pune sub semnul îndoielii
coerenţa ca un criteriu al identificării adevărului: „cât de șubredă e noţiunea
de adevăr în istorie când e vorba de a considera adevărată o afirmaţie fiindcă
ea concordă cu o alta, mai înainte acceptată” [8,p.104]; dar, pe de altă parte,
foloseşte criteriul coerenţei în elaborarea propriei sale definiţii a
adevărului: „Adevărul interpretării
în sinteza istorică” presupune „o cât mai mare coerenţă internă” [8,p.116]. Ioan-Aurel
Pop [16,p.23] observă contradicţia din modul în care Lucian Boia gândeşte
mitul: „A distinge, în cazul miturilor, între „adevărat” şi „neadevărat” este
un mod greşit de a pune problema”; „Mitul presupune degajarea unui adevăr esenţial”. [13,p.66;67] Lucian
Boia are un „punct de vedere paradoxal” şi asupra „istoriei-discurs”: „după ce
numeşte istoria discurs „reconstituirea a ceea ce s-a petrecut” cândva, spune
că istoricul – recte oricare istoric
– produce ficţiune. Or,
reconstituirea înseamnă restabilirea unui fapt, proces etc., aşa cum a fost sau
aproape aşa cum a fost. Prin urmare, istoricul autentic nu-şi poate propune şi
nici permite să producă ficţiune”.
[16,p.16]
Totuşi,
constatând relativitatea cunoştinţelor istorice, cei doi istorici nu acceptă
epochē, ca atitudine finală a relativismului consecvent, ci preferă formulări
care flexibilizează, într-o măsură, relativismul. Neagu Djuvara: „În rezumat,
aceasta e soarta ingrată a istoricului: el trebuie să fie resemnat cu gândul că
munca lui nu poate niciodată reprezenta un ansamblu clădit pe vecie, ci doar o
cărămidă sau un colţ de zid la o clădire care se surpă necontenit, ca în
legenda meşterului Manole; clădire pe care suntem însă osândiţi s-o construim
mai departe, la nesfârşit, ca în mitul lui Sisif”. [8,p.144] Lucian Boia: „Conştientizarea relativismului
nu înseamnă renunţare. Ar trebui să însemne, dimpotrivă, acutizarea conştiinţei
profesionale (..), aplecarea spre ceea ce a fost pretinde rigoare conceptuală
şi metodologică. (..) O metodă fermă nu va conduce la adevăruri incontestabile,
dar va menţine totuşi investigaţia între limitele unor ipoteze şi scenarii
plauzibile, ale unei dezbateri rezonabile şi inteligente”. [14,p.172]
3. Concluzii
Referindu-se la semnificaţiile întrebărilor epistemologiei
istoriei, Bogdan Murgescu scrie: „punerea sub semnul întrebării a rosturilor
sociale şi a valorii cognitive a unei discipline intelectuale nu este neapărat
un simptom de criză, cât un semn de vitalitate, o expresie a faptului că în
câmpul acesteia există potenţialul de a merge înainte”. [2,p.7]
a) Pluralitatea şi
complementaritatea concepţiilor despre natura istoriei
Reflecţiile din domeniul epistemologiei istoriei pun în
evidenţă pluralitatea concepţiilor
despre natura istoriei-discurs şi despre raportul acesteia cu
istoria-realitate, precum şi complementaritatea acestor concepţii. „Astăzi
putem accepta provocarea dlui Boia şi să privim trecutul nostru prin prisma
miturilor; Toynbee l-a privit prin grila duratei şi structurii civilizaţiilor,
Marx prin intermediul luptei de clasă, Max Weber prin privilegierea spiritului
protestant etc. etc. Toate viziunile oneste şi riguros elaborate au dreptul de
a exista în cetate şi toate exprimă fărâme de adevăr. Dar nici una nu este
infailibilă, nici una nu este cheia unică a descifrării trecutului”. [16,p.305]
b) Obiectivitate şi
adevăr în cunoaşterea istorică
În ciuda formulărilor
relativiste, în orice discurs este implicată presupoziţia unei minime
obiectivităţi şi a unui minim adevăr: presupoziţia existenţei obiective a unor
receptori, a posibilităţii comunicării cu aceştia, a rostului argumentării unor
idei şi al combaterii altora, sub aspectul valorii lor de adevăr. Fără această
presupoziţie, orice discurs devine lipsit de sens. În particular, chiar şi în
concepţiile gânditorilor care sunt preocupaţi de curăţirea cunoaşterii istorice
de scientism, există, în moduri diferite, „convingerea că obiectivitatea
(limitată) şi adevărul istoric (relativ) ţin de esenţa cunoaşterii istorice.”
[16,p.340-341 ?] (..) Lipsită de această tendinţă spre obiectivitate şi adevăr,
scrierea istoriei îşi pierde esenţa, se dislocă, se dizolvă în altceva”.
[16,p.340-341]; „istoricul nu ajunge niciodată la adevărul absolut (..), dar,
dacă este onest şi bine pregătit, ajunge la adevăruri parţiale”. [16,p.17]
Istoria, împreună cu disciplinele
conexe, posedă instrumentarul necesar pentru a identifica adevărurile prin care
cunoaşterea istorică se aproprie asimptotic de Adevărul Istoric. „În fond,
studiile istorice au dezvoltat un set de tehnici şi metode critice, care permit
delimitarea adevărului de fals. Istoricii au deci posibilitatea să fundamenteze
un set de cunoştinţe ferme, care nu se pretează la ambiguităţi. Astfel,
Germania nazistă a pierdut al doilea război mondial şi în 1945 a fost ocupată
cu adevărat de armatele puterilor învingătoare”.[2,p.79] Discursurile din
„Războiul peloponesiac”, al lui Tucidide, „erau ficţiuni, dar exprimau un
adevăr de fond, lucruri verosimile, pe care istoricii de mai târziu le-au putut
verifica şi întări prin alte surse”. [17,p.180] În „mitul lui Mihai Viteazul”
există ceva adevărat: „Mihai Viteazul nu a fost ales ca simbol al unităţii
naţionale din pură întâmplare, (..) ci pentru că unele fapte de la 1593-1600
(destul de multe, nu doar alăturarea celor trei ţări care aveau să formeze
ulterior România) prevestesc sau devin prolog a ceea ce avea să urmeze pe linia
unităţii naţionale”.[16,p. (..) „Primele note de admiraţie faţă de Mihai provin
chiar din epocă, de la 1600, şi se referă la două înfăptuiri ale voievodului:
lupta sa împotriva otomanilor şi rezultatele spectaculare ale acestei lupte, pe
de o parte, şi „restituirea Daciei”, adică punerea sub autoritatea sa a celor
trei principate din vechiul spaţiu dacic, pe de altă parte. Pentru că
principele Mihai era român şi pentru că ţările stăpânite de el, fie şi numai
pentru o clipă, erau locuite în mare măsură de români, gloria lui Mihai s-a
răsfrânt de timpuriu şi asupra românilor, încă din secolul al XVII-lea,
cronicarul Gheorghe Brancovici remarca acest lucru când scria că „măria sa a
lăţit puterea neamului românesc” prin unirea Ardealului, Moldovei şi Ţării
Româneşti. Refacerea Daciei nu este o idee romantică, ci una renascentistă, din
secolul al XVI-lea. Cei mai importanţi cartografi ai acelui timp au scris
numele de Dacia peste Transilvania, Ţara Românească şi Moldova. Mai mulţi
principi maghiari (în principal Sigismund Bathory) au urmărit înfăptuirea ei,
dar Mihai i-a dat, între altele, şi o tentă românească, fapt remarcat mai întâi
de contemporani, de oamenii de la
1600. Nimeni nu putea să-l aleagă pe voievodul Ţării Româneşti drept simbol
naţional dacă nu exista nici un temei în acest sens”.[16,p.
Profesorului de istorie îi revine misiunea dificilă şi încărcată de responsabilitate
de a educa discernământul discipolilor, astfel încât ei să poată înţelege că
pluralismul perspectivelor asupra istoriei reale nu înseamnă, în mod necesar,
relativism ruinător şi că în cunoaşterea istorică există un conţinut obiectiv,
intersubiectiv comunicabil şi verificabil prin instrumente acreditate de
comunitatea ştiinţifică. În cuvintele lui Ioan-Aurel Pop: „Lipsită de această
tendinţă spre obiectivitate şi adevăr, scrierea istoriei îşi pierde esenţa, se
dislocă, se dizolvă în altceva”. [16,p.340-341]; „istoricul nu ajunge niciodată
la adevărul absolut (..), dar, dacă este onest şi bine pregătit, ajunge la
adevăruri parţiale”. [16,p.17]
4. Bibliografie
1.
Alexandru Tănase, Victor Isac, Realitate şi cunoaştere în istorie,
Bucureşti, Editura politică, 1980
2.
Bogdan Murgescu, A fi istoric în anul 2000, Bucureşti, Editura ALL Educaţional, 2000
3.
Ioan Scurtu, „Regimul politic din România
(1948-1989)”, în: Societatea de Ştiinţe Istorice din România, Studii şi articole de istorie LXXIV – 2009
4.
N. Iorga, Generalităţi
cu privire la studiile istorice, ediţia a IV-a, Iaşi, Editura Polirom, 1999
5.
A. D. Xenopol, Teoria istoriei, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române,
1997s
6.
Mircea Florian, Introducere în filosofia istoriei, Bucureşti, Editura Garamond,
fără an
7.
Cecilia Tohăneanu, Epistemologia istoriei. Între mitul faptelor şi mitul semnificaţiilor,
Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1998
8.
Neagu Djuvara, Există istorie adevărată? Despre „relativitatea generală” a istoriei.
Eseu de epistemologie, ediţia a V-a, Bucureşti, Editura Humanitas, 2011
9.
Ioan C. Ivanciu, Filosofia istoriei, Bucureşti, Editura Fundaţiei „România de
Mâine”, 1998
10.
Adrian Pop, O
fenomenologie a gândirii istorice româneşti. Teoria şi filosofia istoriei de la
Haşdeu şi Xenopol la Iorga şi Blaga, Bucureşti, Editura ALL Educaţional,
1999
11.
Ioan Scurtu, „Evoluţia
istoriografiei româneşti în a doua jumătate a secolului XX. Problematica
istoriografiei contemporane”, în: Istoria
românilor de la Carol I la Nicolae Ceauşescu, Bucureşti, Editura Mica
Valahie, 2010
12.
Alexandru Vulpe (coord.), Istoria românilor. Manual pentru clasa a VIII-a, Bucureşti, Editura
Sigma, 2000
13.
Lucian Boia, Istorie
şi mit în conştiinţa românească, Bucureşti, Editura Humanitas, 2010
14.
Lucian Boia, Jocul
cu trecutul. Istoria între adevăr şi ficţiune, Bucureşti, Editura
Humanitas, 1998
15.
Andrei Marga, Relativismul şi consecinţele lui, Cluj-Napoca, Editura Fundaţiei
Studiilor Europene, 1998
16.
Ioan-Aurel Pop, Istoria, adevărul şi miturile, Bucureşti, Editura
Enciclopedică, 2002
17.
Alexandru Zub, Clio sub semnul interogaţiei. Idei, sugestii, figuri, Iaşi,
Polirom, 2006
18.
Alexandru Valentin (coord.), Materialismul dialectic. Prelegeri,
Bucureşti, Editura Politică, 1973
1) "Putem anticipa procesele şi fenomenele istorice?"
RăspundețiȘtergereCe poziție va adopta Barack Obama față de regimul din Siria, în urma zvonurilor despre folosirea substanțelor chimice de ucidere în masă?
Probabil că, acum când scriu, deja aveţi răspunsul.
RăspundețiȘtergereDimineaţă am aflat, de la televizor, că forţele armate ale SUA, Franţa, Marea Britanie sunt pregătite să atace în Siria, dar că nu vor schimbarea regimului.
Vom fi martorii neputincioşi ai unei alte nedreptăţi, precum cele din Serbia, Irak, Afganistan. Prestatorul de servicii sexuale pentru Marele Licurici deja a dat semnal de obedienţă: dacă NATO îi va cere, România va participa la intervenţia din Siria.