Comentarii
Valerius spune:
4 noiembrie 2012 la
16:36
Fragmentul (presupun
că şi cartea, în întregimea ei) conţine idei, argumente valoroase, necesare
pentru eliberarea spiritelor din confuziile induse prin ideologiile
manipulatorii ale „tranziţiei”.
Am identificat
următoarele secvenţe în structura fragmentului:
1). Ideologia
dominantă a perioadei „tranziţiei” de la comunism la capitalism a elaborat
„metaforismul copilăriei”, conform căruia popoarele care au trăit în sistemul
comunist prăbuşit se află în stadiul unei „copilării” sui generis.
„Un metaforism
ciudat marchează jargonul transformării postcomuniste: educaţie pentru
democraţie, teste de democraţie, şcoala democraţiei, o democraţie încă în faşă,
care creşte şi se maturizează, care este încă în fază incipientă, abia
îndrăzneşte să facă primii paşi, sau, fireşte, o democraţie care suferă de
bolile copilăriei.”
2). Cine sunt cei
care au indus acest complex al „copilăriei” în mentalitatea popoarelor ieşite
din „vechiul regim politic” ? De ce au făcut acest lucru ?
„cine i-a pus pe
aceşti oameni în scutece [este vorba de oamenii care au lichidat vechiul regim,
comunist, cum au fost muncitorii polonezi din Solidarnośc – n.m.,V.], i-a
încălţat cu botoşei, a început să-i curarisească de bolile copilăriei şi i-a
trimis la şcoală să dea examene? Au făcut-o, desigur, ideologii cinici ai
tranziţiei, aşa cum îi putem numi pe mentorii transformării postcomuniste. Dar
cinismul lor urmează o logică, logica dominaţiei.”
„Deci
metaforismul copilăriei, tipic pentru jargonul transformării postcomuniste, se
dovedeşte a fi simptomul unei noi relaţii de dominaţie.”
„Nicio relaţie de
dominaţie nu pare mai firească decât aceea dintre un copil şi tutorele său,
niciun control nu-i atât de inocent şi justificat ca al copiilor imaturi. Nu li
se răpeşte libertatea, ci li se suspendă doar provizoriu, li se amână pentru o
dată ulterioară. Copilul imatur ca fiinţă politică „se bucură”, deci, de o
libertate amânată. Iar dacă într-o zi se va dovedi că libertatea promisă a fost
o iluzie, se poate spune oricând că ea nici nu fusese altceva decât un basm
pentru copii.”
„Infantilizarea
represivă a societăţilor care se eliberează de comunism este principala
caracteristică politică a aşa numitei situaţii postcomuniste.”
3). Ce-i de făcut ?
Soluţia pe care o
propune autorul: „Singura ieşire posibilă din această imaturitate
autoprovocată este să contrazici o astfel de lume şi să-i opui rezistenţă.”
Prin ideile sale
demistificatoare, „copilul” Boris Buden chiar asta face, strigă că„tutorele”
e gol !
ghitza frunza spune:
1 noiembrie 2012 la 19:13
Marketingul capitalist nu inseamna prospectarea pietei pt obtinerea
datelor despre necesarul real ci prospectarea pietei pt obtinerea datelor
despre posibilitatile cresterii cantitatii marfii vandute (materiale sau
virtuale), a posibilitatii de aburire a consumatorilor sa aiba nevoi
artificiale pt obtinerea profitului dorit de catre licuricii care-si permit sa
angajeze propagandisti de doi lei platiti cu 20 (in loc de 2, fireste) care sa
arunce petarde pe forumuri si pe la tv-uri.
Valerius spune:
4 noiembrie 2012 la 14:37
„Marketingul capitalist nu inseamna prospectarea pietei pt obtinerea
datelor despre necesarul real ci prospectarea pietei pt obtinerea datelor
despre posibilitatile cresterii cantitatii marfii vandute (materiale sau
virtuale), a posibilitatii de aburire a consumatorilor sa aiba nevoi
artificiale pt obtinerea profitului dorit de catre licuricii care-si permit sa
angajeze propagandisti de doi lei platiti cu 20 (in loc de 2, fireste) care sa
arunce petarde pe forumuri si pe la tv-uri.”
Antoine de Saint-Exupery:
Societatea de consum produce nu chewing-gum pentru oameni, ci oameni
pentru chewing-gum.
Andrei spune:
4 noiembrie 2012 la
17:55
@Valerius
Știu că referirile la trecut nu le agreați dar în ce privește partea materială și puterea de cumpărare, ea nu era nelimitată nici în socialism și nu este nici acum la oamenii de rând. Cred însă că neglijați diferența majoră în ce privește constrângerea, dacă este să ne referim la domeniul spiritual: vedeai un film, pentru că altul nu era. Făceai coadă de cu noaptea la o librărie, pentru că altă apariție literară nu așteptai. Mergeai la teatru, la un anumit teatru și nu la oricare dintre ele, pentru că acolo rămăsese o oază de curat. Pentru majoritatea tinerilor de atunci, toate aceste experiențe erau menite să deschidă o fereastră în dauna sistemului, ori mai bine zis în dauna îngrădirilor. Capitalismul este mai subtil dar nu îți neagă opțiunea personală- modul în care înțelege fiecare să ia din domeniul cultural ceea ce i se pare relevant sau de interes, nu este cenzurat. Cineva ar putea să-mi argumenteze condescendent că universul mediatic de astăzi „prostește” masele prin bombardamentul constant de marketing- cu alte cuvinte „prostul” nu este mai puțin spălat la creier decât era înainte, doar cu mijloace infinit mai subtile. Poate cei care au trăit sub comunism au o mai mare apreciere a libertății culturale decât generațiile mai noi, lipsite de un termen de comparație. Părăsind însă domeniul acelui „paternalism”, există un procentaj considerabil de români care ”au scăpat” acestui flagel, cum de altfel în toată lumea liberă ai o pătură de intelectuali neafectați de conformismul comercial al universului mediatic în care trăim.
Uite, eu sînt un consumator de gumă de mestecat, fără să fiu doar un masticator Cred că ceea ce vă preocupă pe dumneavoastră sînt nu atât fenomenele individuale de emancipare cât soarta procentajului major al populației. Aici, poate ne apropiem ceva mai mult, deși idealismul meu are alt suport ideologic decât al dumneavoastră. Mi-aș dori și eu o televiziune de stat, un radio de stat și un învățământ care să determine o reacție interogativă- nu să îndrume răspunsurile, ci doar să pună sămânța unui scepticism intelectual- în ce privește răspunsurile pe care și le dă fiecare, să lăsăm libertatea deciziei.
Știu că referirile la trecut nu le agreați dar în ce privește partea materială și puterea de cumpărare, ea nu era nelimitată nici în socialism și nu este nici acum la oamenii de rând. Cred însă că neglijați diferența majoră în ce privește constrângerea, dacă este să ne referim la domeniul spiritual: vedeai un film, pentru că altul nu era. Făceai coadă de cu noaptea la o librărie, pentru că altă apariție literară nu așteptai. Mergeai la teatru, la un anumit teatru și nu la oricare dintre ele, pentru că acolo rămăsese o oază de curat. Pentru majoritatea tinerilor de atunci, toate aceste experiențe erau menite să deschidă o fereastră în dauna sistemului, ori mai bine zis în dauna îngrădirilor. Capitalismul este mai subtil dar nu îți neagă opțiunea personală- modul în care înțelege fiecare să ia din domeniul cultural ceea ce i se pare relevant sau de interes, nu este cenzurat. Cineva ar putea să-mi argumenteze condescendent că universul mediatic de astăzi „prostește” masele prin bombardamentul constant de marketing- cu alte cuvinte „prostul” nu este mai puțin spălat la creier decât era înainte, doar cu mijloace infinit mai subtile. Poate cei care au trăit sub comunism au o mai mare apreciere a libertății culturale decât generațiile mai noi, lipsite de un termen de comparație. Părăsind însă domeniul acelui „paternalism”, există un procentaj considerabil de români care ”au scăpat” acestui flagel, cum de altfel în toată lumea liberă ai o pătură de intelectuali neafectați de conformismul comercial al universului mediatic în care trăim.
Uite, eu sînt un consumator de gumă de mestecat, fără să fiu doar un masticator Cred că ceea ce vă preocupă pe dumneavoastră sînt nu atât fenomenele individuale de emancipare cât soarta procentajului major al populației. Aici, poate ne apropiem ceva mai mult, deși idealismul meu are alt suport ideologic decât al dumneavoastră. Mi-aș dori și eu o televiziune de stat, un radio de stat și un învățământ care să determine o reacție interogativă- nu să îndrume răspunsurile, ci doar să pună sămânța unui scepticism intelectual- în ce privește răspunsurile pe care și le dă fiecare, să lăsăm libertatea deciziei.
Valerius spune:
4 noiembrie 2012 la
19:41
„Știu că
referirile la trecut nu le agreați”
Numai pe cele
nejustificate, făcute cu rea-credinţă, nu le agreez.
Constat că doriţi să
continuăm meciul comunism-capitalism, în loc să purtăm discuția în cadrul temei
articolului.
„Făceai coadă de
cu noaptea la o librărie, pentru că altă apariție literară nu așteptai.”
Eu n-am trăit
niciodată o astfel de experienţă. Poate confundaţi coada pentru lapte, din
perioada neagră a socialismului, cu aceea pentru… cărţi. Atunci se tipăreau
cărţi chiar şi în sute de mii de exemplare. O problemă de perspicacitate pentru
dv., pe care nu mă îndoiesc, deoarece sunteţi un om deosebit de inteligent, o
veţi rezolva: cum dracu’ se face că atunci, deşi se scoteau pe piaţă cărţi în
tiraje imense, totuşi „făceai coadă de cu noaptea la o librărie”, iar
acum, deşi se scot cărţi în tiraje mici, nu mai există cozi la librării ?
„Capitalismul
este mai subtil dar nu îți neagă opțiunea personală- modul în care înțelege
fiecare să ia din domeniul cultural ceea ce i se pare relevant sau de interes,
nu este cenzurat.”
N-aţi înţeles mesajul
lui Antoine de Saint-Exupery: „Societatea de consum produce nu chewing-gum
pentru oameni, ci oameni pentru chewing-gum”.
Aţi cunoscut
vreodată, după 1989, un copil care, după ce a privit ore în şir, zile după
zile, reclamele de la televizor a ajuns să le „recite” ? Sau care a ajuns să
plângă că vrea şi el să mănânce ce mănâncă ăia din reclame ? Conştientizaţi că,
după ce Cristoiul a revoluţionat presa, s-au înmulţit cititorii de ziare în
care se scrie despre „găini care nasc pui vii” ? Ştiţi că în odiosul comunism
nu existau consumatori de droguri (sau numărul lor era insignifiant), dar acum
numărul drogaţilor este îngrijorător ? Tot aşa şi cu oferta de pornografie, de
prostituţie, inclusiv infantilă. Observaţi că apare oferta de ceva care creează
şi augmentează cererea de acel ceva?
Pentru ca un individ
să poată lua „din domeniul cultural ceea ce i se pare relevant sau de interes”
trebuie să i se fi format discernământul necesar. Pariez că majoritatea
tinerilor de azi preferă maneaua în locul unei hore sau al unei piese de muzică
uşoară de calitate. Pariez că modelele de personalitate preferate sunt, pentru
majoritatea tinerilor de azi, cele de felul Simonei Senzual.
Capitalismul este,
prin esenţa lui, o societate alienantă, pentru că în fapt (nu în declaraţiile
mincinoase) pune mai presus de om profitul.
Ghita Bizonu' spune:
4 noiembrie 2012 la
20:18
Nu existau drogati
ptr ca , printre altele, chimistii romani erau oameni decenti sau/si cu frica
lui Dumnezeu. In RSC auzeam ca LSD ul era relativ comun. De ce LSD ? Findca
orice chimist il ppoate prepara in bucatarie!! Investitii minime profituri
maxime!! (Nu glumesc … Culmea din elul inept al inei profesoare de chimie am
avut si eu nu numai formula dar si reactiile de obtinere a acidului lisergic
deietil amina!! Si dupa cate tin minte materialel de baza erau destul de comune
si iefine.)
Si da cestia cu cartile
este exagerata.. dupa ureche. Erau carti cerute .. de negasit (ma refer la cele
publicate). Ina nu cu coada ci cu pile se obtineau. O vanzataore “prietena”, o
relatie la depozit sau chiar la editura . Sau .. un drum in provincie !! la
sfatu meu unu care a avut o delegatie la Botosani a facut si un scurt voiaj la
Saveni .. si rezultatul au fost cam 6 kile de carti (printre care si Shogunu!)
de negasit in Bucuresti !! pe fata si vanzatoarea fericita ca scapa de marfa
nevandabila!! (ca si eu m-am intors din armata cu vreo 3 kile de carti
cumparate din Saveni!!! ).
Valerius spune:
5 noiembrie 2012 la
21:57
“Erau carti
cerute .. de negasit (ma refer la cele publicate). Ina nu cu coada ci cu pile
se obtineau.”
Este adevărat,
existau şi astfel de situaţii. Aşa am obţinut eu, de exemplu, Istoria
literaturii române de la origini până în prezent, a lui George Călinescu.
Dar situaţiile
acelea erau excepţii. Iar cererea de anumite cărţi nesatisfăcută apărea uneori
din cauza unui fel de snobism: existau oameni care cumpărau cărţile acelea
pentru a-şi umple rafturile goale din mobila-bibliotecă, în consecinţă ele nu
mai ajungeau la cititorii adevăraţi.
Şi totuşi, snobismul
acela era benign, spre deosebire de consumul de droguri, de pornografie, de
kitschuri din capitalismul zilelor noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu