A murit Dinu Patriciu. Orice
știre de acest fel mă întristează, fie că omul respectiv mi-a fost simpatic ori
antipatic, fie că a murit tânăr ori bătrân, fie că a fost sărac ori bogat, fie
că a fost sfânt ori criminal în serie. Intensitatea trăirii este diferită, dar
întotdeauna trăirea este tristețe. Moartea oricărui om este o înfrângere
suferită de viață, iar eu aș vrea ca viața să triumfe întotdeauna în fața
morții. Sunt conștient că e o dorință utopică și mintea mea poate găsi un rost
al morții în Lume, dar asta nu face să dispară dorința utopică.
Ridicându-ne
pe un alt nivel al reflecției, vom spune că aici este vorba de problema
condiției umane, în general, și de problema sensului vieții omenești, în
special: are viața vreun rost? Merită să fie trăită? Dacă da, care este sensul
vieții? Este o problemă „veșnică”, deschisă, în înțelesul că ea a apărut în
momentul în care au apărut ființele conștiente numite „oameni” și va exista, ca
problemă, cât vor exista oameni. Într-o formă implicită, problema exista deja
în Epopeea lui Ghilgameș, probabil
cea mai veche scriere cunoscută din istoria omenirii. Ghilgameș vrea nemurirea,
cu alte cuvinte pentru el sensul vieții este viața însăși.
Problema
este aceeași, dar răspunsurile sunt multiple. Ele sunt determinate de educația
primită, de nivelul de cultură, de sistemul de valori. Poate că, într-o măsură,
există și o determinare genetică. De exemplu, este evident un anumit instinct
al posesiunii în firea oamenilor, iar satisfacerea acestui instinct tinde să devină
sensul vieții unor oameni.
Sunt oameni care simt că viața este
lipsită de sens. Dintre aceștia, cei care trăiesc intens lipsa de sens a vieții
se sinucid. Alții găsesc un anumit rost al vieții sau îi conferă ei un anumit
sens. Există teoreticieni care au realizat clasificări ale concepțiilor în
funcție de ceea ce se afirmă că este sensul vieții în acele concepții. O
clasificare de acest fel realizează Tudor Cătineanu în Elemente de etică, vol. 2. Una dintre clase este clasa concepțiilor
în care „sensul vieții stă într-o valoare determinată”. În această clasă,
Cătineanu identifică trei feluri de a înțelege sensul vieții: sensul vieții ca
„a fi”, sensul vieții ca „a avea” și sensul vieții ca „a face”.
Faptele și spusele lui Dinu
Patriciu pe care le cunosc mă conduc la concluzia că pentru el sensul vieții
consta în „a avea”. Cătineanu propune ca metafore-simbol pentru acest fel de a
înțelege sensul vieții „colecția” și „colecționarul”. Afaceristul numit a făcut din acumularea averii scopul
principal al vieții lui. Nu în forma patologică, precum în cazul lui Hagi
Tudose: este evident că-i plăceau și puterea (cu implicațiile ei), și
recunoașterea socială a succesului său în afaceri. Era convins că performanța
în acumularea averii este o dovadă a calității umane, de aceea s-a străduit să
le educe și pe fiicele sale pentru a deveni „colecționare” performante: „Le-am învățat
să-și trăiască propria viață și am un contract cu ele, de acum 10 ani: dacă la
30 de ani nu câștigă fiecare câte 150.000 $/an, prin propriile puteri, nu moștenesc
nimic”.
Este
dreptul fiecărui om de a căuta și de a decide care este sensul vieții lui.
Această decizie va determina comportamentul său. Dar oamenii sunt ființe
sociale, în consecință comportamentul unui om poate să afecteze viața altor
oameni. Dacă unul decide că sensul vieții lui este de a-și mări cât mai mult
averea, atunci alți oameni vor avea tot mai puține resurse, căci resursele, în
raport cu nevoile, sunt limitate. Mai mult, în societatea capitalistă, bazată
pe proprietatea privată asupra mijloacelor de producție, cei care nu au
mijloace de producție devin simple mijloace pentru realizarea scopului de a
avea cât mai mult al celui care are mijloace de producție. Apare o relație de
tip stăpân-slugă. Deja Hegel a scris despre această relație, iar Marx a
aprofundat analiza ei, în condițiile capitalismului.
Deși fiecare om are libertatea de
a hotărî care este sensul vieții lui, el trebuie să conștientizeze că această
libertate implică și asumarea unei responsabilități. Din perspectiva
dialecticii relației libertate-responsabilitate, consider ca îndreptățită
evaluarea socială a concepțiilor despre sensul vieții.
Preferata mea este concepția
despre sensul vieții ca fiind creația, așadar cu urmări pozitive pentru
ceilalți oameni, pentru societate. Faust, din celebra operă a lui Goethe,
încheie un contract cu diavolul, prin care se angajează să-i cedeze sufletul în
schimbul fericirii. Diavolul îi oferă tinerețea și diferite experiențe plăcute,
cum sunt experiența cunoașterii, experiența iubirii, dar Faust nu se simte
fericit. În final, bătrân și orb, Faust se simte fericit gândindu-se că asanarea unei mlaștini ar fi benefică pentru comunitatea oamenilor.
Cu excepția celor care cred că
mai există o viață după moarte (am dubii, totuși, că există vreun om care nu
are nici măcar o umbră de îndoială cu privire la existența unei vieți dincolo de
moarte), ceilalți oameni sunt tulburați de gândul propriei lor morți, pe care o
concep ca o trecere în neant. Iată cum exprimă poetul-filozof Lucian Blaga
această trăire:
DIN ADÂNC
(din ciclul La cumpăna apelor)
Mamă, - nimicul – marele! Spaima de marele
îmi cutremură noapte de noapte grădina.
Mamă, tu ai fost odatˈ
mormântul meu.
De ce îmi este așa de teamă – mamă –
să părăsesc iar lumina?
În opinia mea, creația, ca facere de bine pentru oameni și societate,
poate fi un rost al vieții. Desigur, există grade de creativitate. Nu putem fi
toți creativi precum Einstein, Shakespeare, Aristotel, Mozart, Leonardo da
Vinci. Dar, de la oligofren la geniu, toți oamenii pot fi, într-o măsură,
creativi. Oricine poate face ceva prin care poate obține considerația altor
oameni și, prin asta, poate avea sentimentul că „nu face umbră pământului
degeaba”.
Prin creație, oamenii pot obține o „nemurire” sui-generis:
„Firea muritoare se străduiește pe cât cu putință să existe de-a pururi, adică
să devină nemuritoare. Și singurul mijloc ce-i stă la îndemână pentru aceasta
este creația” (Plutarh).
Creația este, totodată, un mijloc prin care putem înfrunta neantul și
teama de el. George Călinescu exprimă genial acest gând: „Creația este un
protest împotriva golului, un stupefiant prin care suportăm amețeala pe marginea
abisului”.
Într-adevăr, creaţia (spirituală sau materială) este cea care dă un sens superior vieţii, care înnobilează viaţa.
RăspundețiȘtergerePrin actul creaţiei, nu numai că ne simţim asemeni demiurgului, dar ne eliberăm de monotonie şi rutină, prin căutarea noului, originalului.
De asemenea, roadele creaţiei ne aduc un pic din acea mult-râvnită ''nemurire'', prin impactul sau influenţa asupra contemporanilor şi mai ales a celor care vin.
Da. Ar mai fi de adăugat că actul creației poate fi și o manifestare de iubire pentru ceilalți oameni (ca facere de bine), nu doar manifestare de egoism (ca dorință de a fi remarcat, de a fi reținut în memoria societății).
Ștergere"A fi, a avea, a face"! Aleg ultima opţiune.
RăspundețiȘtergereSă observăm un fapt simplu: orice înseamnă turism, exceptînd frumuseţile naturii, înseamnă frumuseţile create de înaintaşi. Chiar dacă au murit, creatorii care lasă omenirii ceva frumos şi util rămîn în memoria noastră.
Vă recomand cartea asta:
Ștergerehttp://www.meteorpress.ro/carti-830-Omul_in_cautarea_sensului_vietii.php
Viktor E. Frankl, Omul în căutarea sensului vieții
Autorul, medic psihiatru, a trecut prin lagăre de exterminare a evreilor și a supraviețuit. Prima parte a cărții este o relatare a acestei experiențe cumplite. A doua parte este prezentarea ”logoterapiei”, concepție și terapie care constă în ajutarea pacienților să-și găsească sensul vieții. Frankl argumentează (folosind și experiența sa din lagărele de exterminare) că omul poate găsi un sens al vieții chiar și în momentele de grea suferință.
Pentru mine nu poate exista sens al vieții fără iubire între oameni. Știu, nu spun o noutate.
Dinu Patriciu nu a fost un mare om de afaceri, a fost doar un escroc. Acesta a luat pe nimic rafinăriile de la statul român şi le-a vândut cu peste un miliard de Euro mafioţilor din Kazahstan.Asta a fost marea lui afacere. În rest, pe tot ce a pus mâna, a distrus. Cu rahatul de mic.ro a pierdut 200 milioane Euro şi a băgat în datorii o grămadă din cei care au luat franciza de la el.
RăspundețiȘtergereSugerați că un ”escroc” nu poate fi, simultan și ”om de afaceri”?
Ștergere