(comentarii în blogul doamnei Sorina Druga)
Sorina:
Am nevoie de un titlu
Un titlu de carte. Am subiectul, am personajele, văd cu
ochii minții întîmplarea, nu știu încă finalul, nu pot găsi titlul. Nu am
niciun plan și nici nu o să fac. Scriu ca și cum aș citi. Mi se dezvăluie noi
posibilități. Sînt ca pe un drum plin de răspîntii, îmi place să o iau la
dreapta, mă răzgîndesc și-o iau la stînga. Nu sînt în opoziție cu planul, nu am
ce să respect. Aș vrea să scriu liber, deși mă gîndesc că poate va ieși ceva
dezlînat. Am contextul istoric ca fir călăuzitor, iar personajele se adaptează
vremurilor așa după cum au caracterul. O
carte ca o mie și una de alte cărți. O muncă grea, doar fiindcă am impresia că
am ceva original de spus?!
Mă gîndeam la titlul: Dihotomia vieții mele. O mai fi pus
cineva titlul ăsta? lol
Update: Am vorbit cu un prieten la telefon și mi-a
recomandat să schimb titlul din Dihotomia vieții mele în Dihotomia nu are ce
căuta în titlu.
Păreri?
Valerius :
Ştiu că sunt plicticos, dar consider că e bine să ascultaţi
şi opiniile mele, căci printre cititorii viitoarei dv. cărţi ar putea fi şi
oameni ca mine. Sau veţi scrie sub titlu: „Lectura acestei cărţi este interzisă
celor care…” ?
1). „Am subiectul, am personajele, văd cu ochii minții
întîmplarea, nu știu încă finalul (…)”
Presupun că prin „subiect” înţelegeţi faptele, evenimentele
care constituie „povestea”, naraţiunea. Fără a avea intenţia de a catehiza
structura operei literare, aş spune că, măcar uneori, deznodământul (parte a
„subiectului” operei literare) constituie, în ordinea creaţiei, punctul de
plecare. Foarte probabil că aşa procedează autorii de romane, de scenarii
poliţiste (cum ar fi cazul serialului Columbo).
O altă posibilitate
ar fi să se plece de la „temă”. Dar în această situaţie procesul de creaţie ar
fi cam ca elaborarea unei teorii filozofice, ar suferi de exces de
abstractizare, i-ar lipsi sau ar fi deficitar în concreteţe, afectivitate pe
care plecarea de la „deznodământ” le poate impune.
2). Există o chestiune cu privire la care am o opinie fermă:
„Nu am niciun plan și nici nu o să fac”.
Că nu aveţi un plan, încă, este scuzabil, că „nici nu o să
faceţi” un plan este o greşeală. Hegel spune undeva cam aşa: un produs merită
să fie considerat „creaţie” numai dacă acel produs este consecinţa unui
proiect, a unui plan. Prin comparaţie, un colţ de natură poate fi frumos, dar
nu-l considerăm creaţie, dar când el este metamorfozat artistic de un pictor, conform
preferinţelor lui, conform scopului său (exprimat prin mesajul artistic), acel
colţ de natură va fi inclus într-o creaţie artistică.
În general, creaţiile omului se deosebesc de produsele
animalului prin faptul că sunt elaborate conform unui proiect, unui plan. Marx
spune, frumos, undeva: oricare zidar este superior albinei celei mai perfecte
(sic) prin faptul că zidarul construieşte mai întâi în minte. Tot aşa ţesătorul
faţă de păianjen. Lucian Blaga, în „Geneza metaforei şi sensul culturii”, argumentează,
în mod asemănător, superioritatea omului faţă de (celelalte) animale prin
„destinul creator de cultură” al omului.
Cu siguranţă îmi displace ideea de a citi un roman, de
exemplu, creat în acest fel, fără proiect. Îi compătimesc pe oamenii care îşi irosesc
ani din viaţă vizionând seriale de mii de episoade, precum „Tânăr şi
neliniştit”, fiind prizonierii unor scenarişti care improvizează continuu,
într-un film în care actorii nu reuşesc nici măcar să înveţe rolurile, cu atât
mai puţin să le interpreteze cu adevărat în mod artistic.
3). „Mă gîndeam la titlul: Dihotomia vieții mele.”
E prea abstract, rece, chiar tern.
Sorina:
Domnule Valerius,
Am citit observațiile dumeavoastră, vă mulțumesc!
Dacă e musai să fac un
plan, fiindcă atît de multe personalități susțin necesitatea lui, cred că mă
las de carte. Ideea unui plan mă plictisește îngrozitor, planul, pe măsură ce
l-aș scrie, ar deveni cartea. Nu știu cum e serialul despre care vorbiți, nu am
văzut niciun episod!
Sînt, mai degrabă, de
acord cu răspunsul lui G.Arriaga, un răspuns din interviul Întotdeauna am
preferat latura întunecată a lucrurilor apărut în revista Dilema veche:
Care este, de fapt, relaţia sau raportul dintre memorie şi
imaginaţie în cărţile dvs.?
Sigur că imaginaţia
este o componentă uriaşă în scrisul meu, nu scriu autobiografii. Imaginaţia îmi
permite să rejoc ceea ce am trăit sau am simţit eu într-o altă circumstanţă.
Interesant este că
Arriaga este și un cunoscut scenarist, deși nu-i face plăcere să i se atribuie
acest titlu.
Titlul acela cu
dihotomia era în glumă, totuși, cartea despre asta va fi, în linii mari!
Ce titlu s-ar potrivi?
Valerius:
1). “Sînt, mai degrabă, de acord cu răspunsul lui G.Arriaga”
Răspunsul lui nu vă foloseşte, căci el răspunde la
întrebarea “Care este, de fapt, relaţia sau raportul dintre memorie şi
imaginaţie în cărţile dvs.?”, nu la întrebarea “Când scrii o carte e bine să
urmăreşti un plan, sau e bine s-o scrii ca şi când ai naviga pe ocean fără
hartă, fără busolă şi fără percepţia Stelei Polare ?”
2). “Ce titlu s-ar potrivi?”
Păi şi eu scriu o carte. Sunteţi amabilă să-mi spuneţi ce
titlu i s-ar potrivi ?
Sorina:
Despre ce e vorba în carte?
Valerius:
Despre ce e vorba în cartea dv. ?
Sorina:
Ce dur vă purtați cu mine azi. Probabil că o merit cu vîrf
și îndesat.
În linii mari, e
vorba despre destinul unei fete al cărei arc interior se frînge în tranziție.
Cartea nu e descriptivă, ea se conturează ca o sumă de trăiri sinusoidale. Nu
spun mai mult. Acum e rîndul dvs.!
Valerius:
Doamnă,
Femeia care a scris frumuseţea asta de frază, „e vorba
despre destinul unei fete al cărei arc interior se frînge în tranziție. Cartea
nu e descriptivă, ea se conturează ca o sumă de trăiri sinusoidale.”, cu
siguranţă va găsi un titlu potrivit pentru cartea sa.
Probabil că aţi priceput: atunci când v-am vorbit de o carte
pe care intenţionez s-o scriu am folosit un tertip.
Valerius:
Îmi permiteţi să copiez discuţia noastră în (pe) blogul meu
?
Sorina:
Da, de ce nu?
bogdan:
Sorina, îţi urez succes cu scrisul, să scrii bine şi repede!
Mi-au plăcut intervenţia d-lui Valerius şi răspunsul tău la
ea, cu citatul din Arriaga.
Văzând acest nume, Arriaga, mi-am adus aminte că am
văzut un film deosebit, scenariul şi regie sunt asigurate ambele de către
Guillermo Arriaga, filmul se numeşte “Departe de câmpia în flăcări” (“The
burning plain”), fiind lansat în anul 2008 :
http://www.imdb.com/title/tt1068641/
.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereScuze, am şters din greşeală postarea mea care era mai sus.
ȘtergereO repostez mai jos:
"O iniţiativă bună aceasta de a posta şi pe blogul dvs. postarea Sorinei cu comentariile de la ea."
La mulți ani, domnule Valerius! Sănătatea și fericirea să fie musafiri permanenți ai casei dvs.!
RăspundețiȘtergereLa mulţi ani,împlinirea tuturor viselor, tuturor idealurile, tuturor aspiraţiilor ! Vă urez multă sănătate, forţă de muncă, cât mai multe bucurii.
RăspundețiȘtergereVă mulţumesc ! La vârsta mea, matusalemică, aceste urări contează mult.
RăspundețiȘtergereNu cred că 63 de ani este o vârstă matusalemică, cred că este vârsta maturităţii depline, coapte, când toate acumulările adunate se transformă din cantitate în calitate, când omul ajunge la marile adevăruri ale vieţii, pe căile concurente ale cunoaşterii raţionale şi ale experienţei. Vă rog să nu uitaţi că Socrate la vârsta dvs. se considera încă tânăr şi avea cu siguranţa dreptate, iar Stalin, un personaj atât de drag mie, intra în marea încercare numită al doilea război mondial, cu siguranţa cea mai grea şi mai plină de eforturi perioadă din viaţa sa, din care avea să iasă triumfător.
RăspundețiȘtergere90 de ani este o vârstă matusalemică şi sperăm cu toţii să vă putem felicita cu căldură şi atunci.
Vă recunosc, după bunătate. Sunteţi Florian Liviu.
RăspundețiȘtergereFlorin are dreptate, să vă sărbătorim și la 90 de ani, când vom avea și noi vreo 70 de ani. :)
RăspundețiȘtergere