Am citit în această seară
articolul „Adevărul ca destin: Raymond Aron şi victoria lucidității”, al domnului Vladimir Tismăneanu, apărut în www.contributors.ro .
Domnul Tismăneanu are bunul
obicei de a răspunde comentariilor. Într-un astfel de răspuns, domnia sa scrie:
„Intr-adevar, ma intreb, in afara de Mircea Flonta, Alexandru Valentin,Radu
Stoichita, H. H. Stahl, Florica Neagoe si Gh. Vladutescu,cine sa fi fost realii
profesori? Nu doar in termeni de eruditie, ci ca atitudini.”
M-a surprins neplăcut includerea lui Alexandru Valentin în această listă a "realilor profesori", motiv pentru care am făcut următorul
comentariu:
Ciudate evaluări faceţi !
Alexandru Valentin ?
Este omul care “privatizase”
tema “Marxismul – revoluţie în filozofie”. În manualele universitare, ca şi în
revista “Era socialistă”, asta era moşia lui ideologică. Mi s-a făcut scârbă
când, după Marea Păcăleală din 1989, şi-a început “prelegerea” la un curs de
pregătire a candidaţilor pentru gradul didactic II cu fraza: “După părerea mea,
nu există o filozofie marxistă!” Nu m-am putut abţine iar Filozoful a observat
agitaţia mea: “Se pare că domnul de acolo nu este de acord”. “Bine, domnule
profesor, – i-am spus – am învăţat din cursurile dv. că marxismul este
revoluţie în filozofie, iar acum nu mai este filozofie de niciun fel ?” S-a
înroşit la faţă şi mai intens decât îi e felul şi a argumentat că el văzuse de
mult că… şi că…
Omul ăla îmi spusese, la
examenul de admitere în facultate, pe când eram un copil, “Fii mulţumit că nu
chem securitatea, vii aici cu teze voluntariste !” pentru că nu ştiu ce
îngăimasem despre Schopenhauer.
La prima pauză am plecat, am
preferat să dau examenul pentru gradul II în anul următor (ehei, cu Stepanescu
şi cu Tonoiu !)
N-aş fi crezut că văd bine,
dacă n-aş şti că dv. l-aţi trecut pe lista profesorilor de valoare.
Vladimir Tismăneanu mi-a
răspuns:
„Ramanem fiecare cu amintirile
personale”.
O opinie nu tocmai elogioasă despre Alexandru Valentin apare şi în
comentariul semnat de Sergiu Simion: „Totusi,
cred ca este bine sa ramanem obiectivi si nu trebuie sa uitam ca a fost o „
facultate ideologica ” a carei pozitie a exprimat-o cel mai bine profesorul
Alexandru Valentin , secretarul de partid al facultatii de atunci : „ Ne
intereseaza numai studentii care vin la cursuri si fac ce spunem noi ! Daca
esti capabil si vrei neaparat sa faci filosofie poti face si in afara
facultatii ! ”.”
Valeriu Stănescu spune:
Comentariul tău e în așteptare.
20/10/2013 la 20:14
Domnule Vladimir Tismăneanu,
Sunt conștient, există mari
concepții filozofice care au suferit transformări esențiale. Astfel, la Platon
vorbim de ”dialoguri de tinerețe” și de ”dialoguri de bătrânețe” (nu doar ca
diferențiere cronologică), la Kant vorbim de ”trezirea din somnul dogmatic”
prin lectura lui Hume, la Heidegger vorbim de ”Kehre”, vorbim de Wittgenstein I
distinct de Wittgenstein II, Althusser scrie despre „la coupure
épistémologique” în evoluţia lui Marx însuşi.
Aceste transformări majore s-au
produs printr-o combustie a intelectului, printr-o dialectică interioară a concepțiilor
respective.
V-aş rămâne profund îndatorat
dacă m-aţi ajuta să înţeleg cum v-aţi întors la 180 de grade în raport cu
marxismul.
În Noua Stîngă şi Şcoala de la Frankfurt (Bucureşti, Editura politică,
1976, pp.100-101) criticaţi vehement, de pe poziţia marxistă, concepţia lui
Marcuse, Noua Stângă, „teoria critică”:
„Marele Refuz
proclamat de Marcuse şi ajuns slogan al Noii Stîngi, devine pe această cale o
mare iluzie, întrucît capitalismul nu poate fi zdrobit nici prin reverii
evazioniste, nici prin revolte sectare, nici prin salturi sau rupturi
metafizice. Singura cale de depăşire a statu-quo-ului o reprezintă revoluţia
socialistă, în care clasa muncitoare, condusă de partidul ei
politic-revoluţionar are de îndeplinit rolul principal. Marcuse recunoaşte
necesitatea revoluţiei, dar, cantonat în imperiul abstracţiilor sale
speculative, mistifică raporturile reale ale forţelor de clasă şi funcţiile
social-politice ale acestora. Victimă a propriilor sale ficţiuni, „teoria
critică” nu poate înţelege că „pentru materialiştii practici, adică pentru
comunişti, întreaga problemă este de a revoluţiona lumea existentă, de a ataca
şi de a schimba în mod practic starea de lucruri dată” (Marx-Engels,
Ideologia germană, în Marx-Engels, Opere, vol.3, Editura politică, Bucureşti,
1958, p.48).
Ulterior aţi început să vorbiţi
în termeni acizi despre marxism; de exemplu, titlul unei cărţi a dv. este Mizeria utopiei. Criza ideologiei marxiste
în Europa Răsăriteană.
Mulţumesc.
Era previzibil, domnul Vladimir Tismăneanu nu a răspuns la rugămintea mea de mai sus, a şters mesajul meu. E greu să explici asemenea acrobaţii.
****
Discuţia asta, despre oportunismul
unor „marxişti”, m-a dus cu gândul la nişte reflecţii
pertinente ale lui Costică Brădăţan, în cartea lui O introducere la istoria filosofiei româneşti în secolul XX
(Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 2000, pp. 226-228). Merită să fie
citit următorul citat.
„Căci la sfârşitul anului 1989 a
avut loc, în România, un lucru cu adevărat miraculos, absolut incredibil,
probabil fără precedent în toată istoria cunoscută: (cel puţin) câteva mii de
oameni, în numai câteva minute, s-au
convertit de la o profesiune publică de credinţă, pe care o susţinuseră, chiar
şi decenii de-a rândul, la cu totul alte credinţe şi opinii, eventual opuse
făţiş primeia. Dacă până în decembrie 1989 marxismul
fusese un fel de „filosofie de stat” în România, cu mii de pretinşi adepţi şi
susţinători entuziaşti, a fost de ajuns să cadă Ceauşescu pentru a fi, apoi,
aproape imposibil să mai găseşti, în toată ţara românească, pe cineva care să
susţină – onest şi în public – că e marxist. Fără îndoială, problema nu
este numai a marxismului oportunist şi de paradă de dinainte sau a acelei ipocrite „convertiri” spontane, ci şi (sau
poate mai ales) a confuziei intelectuale apăsătoare, a haosului sufletesc şi a
amăgirii de sine de după. Căci după
tot acest fâlfâit al hainelor întoarse pe dos, se strecoară, perfidă, o întrebare
care parcă, prin persistenţa şi cruzimea ei, nu-ţi mai dă voie să faci nimic şi
te paralizează ca autor: „Bine, nu mai eşti marxist; dar, atunci, ce eşti ?” Tot bâjbâind după o nouă
identitate, ajungi la situaţia dramatică de a nu mai putea fi nici măcar marxist. Chestiunea nu e dacă
eşti sau nu marxist: chestiunea e dacă eşti sau nu onest şi coerent cu tine
însuţi, cu cuvintele pe care le-ai rostit în toate momentele vieţii şi cu
frazele pe care le-ai scris; chestiunea este ce anume faci ca să-ţi păstrezi şi
respecţi identitatea (demnitatea) personală. O opţiune intelectuală – de stânga
sau de dreapta – nu poate fi rea în sine, dacă o separăm de ororile care s-au
făcut invocându-se ba stânga, ba dreapta: rea
este amăgirea (trişarea) de sine. Iar aşa ceva se răzbună: se răzbună prin
inconsistenţă şi nevertebrare a discursului (căci nu e cineva – unic, omogen şi mereu acelaşi – în spatele textului), se
răzbună prin „lipsă de inspiraţie” şi lene intelectuală, se răzbună, în ultimă
instanţă, prin prostie.
(Aşa se ajunge şi la faptul că una din problemele grave ale culturii filosofice de astăzi
este că – la noi – există prea puţini
marxişti, nefiresc şi suspect de puţini având în vedere întregul context
social şi economic românesc actual, care totuşi ar impune apariţia, la nivelul culturii reflexive, şi a unor idei şi
curente solidariste, de empatie şi preocupare socială. Ei bine, tocmai
de aceea, momentul ’89 are la noi şi o foarte interesantă funcţie de adeverire
retrospectivă a celor câteva reale şi
sincere opţiuni de stânga din
perioada anterioară: căci să te declari marxist atunci
când şi toţi activiştii o fac, de şaptezeci de ori pe zi, nu e mare lucru, cu
adevărat semnificativ şi meritoriu e să te recunoşti astfel atunci când aproape
nimeni n-o mai face, când acest lucru ţi-ar putea aduce marginalizarea
în anume cercuri culturale influente sau după care te-ai putea alege cu câţiva
prieteni mai puţin, ca unii care nu mai vor să se compromită fiind văzuţi în
preajma-ţi. Din acest punct de vedere, cazul unui Ion
Ianoşi, de pildă, este un caz foarte grăitor şi care merită toată
atenţia: el este unul dintre cei care ar
fi fost marxist sub orice tip de regim politic; ar fi fost marxist aşa cum
alţii sunt vegetarieni, budişti sau neotomişti. Într-un astfel de caz,marxismul
nu este o chestiune de adeziune politică la un regim, ci de structură interioară, nu de confort exterior şi conjunctural, ci de vocaţie
şi credinţă intimă. Aşa încât faptul că i s-a întâmplat ca partea cea mai mare
a vieţii să şi-o petreacă în condiţiile unui totalitarism de stânga trebuie să
fi fost pentru dânsul aproape la fel de opresiv şi de umilitor ca şi pentru
cineva, să zicem, de dreapta; ba încă, un ins de dreapta ar fi avut satisfacţia
minimală de a putea lua toate lucrurile proaste care i se întâmplau sub un
asemenea regim drept tot atâtea semne ale erorii
opţiunii opuse [de stânga] şi reconfirmări ale validităţii opţiunii sale [de dreapta], în vreme ce pentru cineva
ataşat stângii – repet, într-un mod sincer şi neoportunist – toate blestemăţiile
care se petreceau invocându-se tocmai ideea de stânga erau pesemne tot atâtea
jigniri şi suferinţe personale: erau o maculare a crezurilor sale sociale cele
mai intime. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul lui
Henri Wald, însă, din păcate, lista nu mai poate continua prea mult.
Astfel de cazuri denotă, în esenţă, că nu marxismului în sine – ca simplă opţiune intelectuală
şi existenţială – i se poate reproşa ceva din punct de vedere moral, ci oportunismului îmbrăţişării sale în
condiţiile în care acest lucru aduce imediat avantaje, şi – mai presus
de toate – folosirii sale ca
interfaţă ideologică pentru tot ceea ce se întâmplă sub un sistem totalitar
comunist)”.
Fie-mi permis să adaug: cazul Radu Florian, cazul Gheorghe Al. Cazan şi,
probabil, alţi câţiva. „Cu voia dv., ultimul pe listă, subsemnatul”.
Tema aceasta, Marxism, marxişti,
oportunişti, merită să fie abordată într-un studiu amplu. Ar fi relevantă
şi analiza re-scrierii unor cărţii (compararea ediţiilor ante-decembriste cu
ediţiile post-decembriste), începând cu scrierile Filozofului-Procuror, Gabriel
Liiceanu.
Domnule Stănescu, aţi atins o coardă sensibilă a omului. Ceea ce aţi arătat aici ne arată cît de mare este ipocrizia omului. Desigur, nu este condamnabil dacă un om îşi schimbă ideile pe parcursul vieţii, dacă această schimbare rezultă din experienţa sa de viaţă. Trist este cînd aceste schimbări se fac în bloc, ca la comandă, brusc. În astfel de cazuri autorii uită trecutul lor, nu-l mai vor amintit, se prefac curaţi ca lacrima, oameni-noi. Acesta este tipul omului nou, propovăduit de regimul trecut, sau este tipul omului nou al regimului actual? Vladimir Tismăneanu este, fără îndoială, exponentul acestui tip de om. Mai grav este că se erijează, în continuare, în exponent moral!
RăspundețiȘtergereUnii oportunişti mi-au spus: "Numai boul este consecvent". Aşadar, în opinia lor, oportunismul este o virtute.
ȘtergereLui Vladimir Tismăneanu i-am scris, referindu-mă la includerea lui Alexandru Valentin pe lista "profesorilor reali": " N-aş fi crezut că văd bine, dacă n-aş şti că dv. l-aţi trecut pe lista profesorilor de valoare." Ironia este evidentă (adică cine se aseamănă se adună). Dar el nu a observat-o, sau s-a prefăcut că n-o observă.
Nu luaţi în seamă spuse ca cea citată. Pare vorbă înţeleaptă că sună bine şi este uşor de asimilat. Dar nu este o vorbă de duh. Comparaţi-o cu vorbe de duh adevărate. Consecvenţa nu este nici ea, întotdeauna, o virtute, dar, în toate cazurile este preferabilă oportunismului. Oportunismul este caracteristic omului capitalist. Iar acest om nu este în niciun caz idealul spre care aspiră omul.
Ștergere